Fregatt-verftet avviser anklagene
Da Havarikommisjonen torsdag la fram sin foreløpige rapport om KNM "Helge Ingstad"-havariet, kom det fram at det var funnet sikkerhetskritiske funn knyttet til vanninntrenging i havaristen. Fregatten ble raskt fyllt med vann, også trolig utover det skottet som ble hardest rammet av kollisjonen med tankskipet TS Sola.
Det ble dermed stilt spørsmålstegn ved om også de andre fregattene som er bygd ved Navantia-verftet i Spania hadde tilsvarende svake skott.
VG har vært i kontakt med verftet, og i en e-post skriver de tilbake at "fregattenes utforming oppfyller alle krav til denne typen skip." Det understrekes også at Havarikommisjonens etterforskning er «svært foreløpig».
Ifølge VG skal verftet tilby sin assistanse for å kaste lys over ulykken, men at de ikke har fått noen offisell henvendelse om dette fra norske myndigheter foreløpig.
Ifølge kommisjonen trodde mannskapet på fregatten at lysene de så foran seg kom fra et stasjonært anlegg, trolig Stureterminalen. Men i realiteten var det tankskipet TS Sola. Skipet hadde full dekksbelsyning på.
Seks minutter før kollisjonen var det vaktskifte på broen på krigsskipet. Det nye mannskapet fikk beskjed om lyset fra det stasjonære anlegget, men som i realiteten var det store tankskipet på vei mot dem. TS Sola forsøkte å kalle opp fregatten, og forsøkte også å bakke. Ifølge kommisjonen forsøkte også KNM «Helge Ingstad» å gjøre en unnamanøver, men det var for sent.
Fregatten mistet styringen etter kollisjonen, og grunnstøtte 10 minutter etter sammenstøtet.
Kommisjonen slår dessuten fast at det ikke var noen enkelthendelse eller -handling som forårsaket ulykken.