Enova støtter landstrøm til cruise i Bergen
– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport. Hele sju prosent av klimagassene fra sjøfarten stammer fra at motorene går mens skipene ligger helt i ro ved kai, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Dette er Enovas sjette konkurranse med støtte til utbygging av landstrømanlegg.
– Norge har sterke tradisjoner for å være først ute med avansert teknologi og smarte løsninger innen maritim sektor. Gjennom blant annet Enova skal staten være med å hjelpe innovative aktører villige til å ta risiko for å utvikle en mer klimavennlig næring og trekke oss nærmere lavutslippssamfunnet. Jeg vil gjerne gratulere og berømme de som har stått på for disse gode prosjektene, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.
Som i tidligere runder er søknadene rangert etter brukspotensialet til anlegget målt opp mot beløpet det søkes støtte om.
– Slik sørger vi for at vi får prioritert de mest kostnadseffektive prosjektene først, slik at samfunnet får mest mulig landstrøm igjen for pengene, sier Nakstad.
I denne runden innvilger Enova i overkant av 78 millioner kroner til følgende havner:
Støttemottaker |
Sted |
Støttebeløp |
Bergen og Omland Havnevesen |
Cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, Bergen |
50 000 000 kr |
Bodø Havn KF |
Kai 1, 3, 4 og 5, Bodø |
17 148 750 kr |
Fjord Base AS |
Utvidelse av anlegg ved kai A og F, Florø |
6 029 625 kr |
Trondheim Havn IKS |
Kai 2, Brattøra, Trondheim |
5 688 645 kr |
Sum |
78 867 020 kr |
Anleggene skal være i drift innen 1. juli 2020.
Dette er første gang Enova gir tilsagn til et anlegg dedikert cruisetrafikk.
– Landstrøm for cruiseskip krever ofte meget høye investeringer fordi disse skipene gjerne har et mye større effektbehov. Samtidig er den totale brukstiden for dedikerte cruisekaier typisk kort sammenlignet med mange andre kaianlegg. Til sammen gjør dette at landstrøm til cruise ofte blir veldig kostbare klimatiltak. Derfor er det spesielt gledelig at Bergen Havn gjennom et samarbeid med kommune og kraftselskapet BKK har forberedt et godt prosjekt som nådde opp i konkurransen, sier Enova-sjefen.
Landstrømanleggene i Bergen blir etablert ved cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, og skal kunne levere strøm til tre skip samtidig.
Enova varsler at det vil bli en sjuende konkurranse i januar 2019, men at det kan bli den siste runden i nåværende form.
– Gjennom de seks rundene vi har hatt siden 2015 har vi innvilget rundt en halv milliard kroner i støtte til om lag 80 landstrømprosjekter. Nå har tiden kommet for å gjøre opp status og ta en ordentlig gjennomgang av landstrømsatsingen vår. Dette arbeidet vil inkludere både interne og eksterne evalueringer, sier Nakstad.
Enova vil bruke evalueringene til å vurdere hvordan de best kan bidra til å bygge infrastrukturmarkedet fremover i retning av utslippsfri sjøfart.
– Landstrøm vil fortsatt være et satsingsområde for Enova, men det er for tidlig å si hvordan fremtidige støttetilbud blir og når de kommer. Vi anbefaler derfor alle interesserte havner med gryteklare prosjekter som passer dagens ordning om å søke på konkurransen vi utlyser i januar.
Kilde: Pressemelding fra Enova