ABB bidrar til banebrytende fjernstyrt fergetur
Med den historiske turen for fergen Suomenlinna II i forrige uke tok ABBs og Helsingfors transportselskap det neste skrittet innen autonom sjøtransport. Verdens første fjernstyrte tur med en eksisterende passasjerferge viser at nær sagt alle fartøystyper kan oppnå bedre operasjon med teknologi som allerede finnes.
– Vi gleder oss til hvordan testen vil påvirke fremtiden for maritim industri, sier Peter Terwiesch, leder for ABBs divisjon Industrial Automation. – Avanserte automatiseringsløsninger fra ABB muliggjør det som tidligere var umulig innen en rekke sektorer, inkludert shipping, som jakter på teknologier som raskt kan levere økt effektivitet og bedre sikkerhet.
– Autonomi betyr ikke ubemannet. Når fartøyer blir mer elektrifiserte, digitale og oppkoblede enn tidligere, kan ABB utstyre sjømenn og -kvinner med eksisterende løsninger som utvider deres ferdigheter. På den måten øker vi sikkerheten i maritime operasjoner, sier Juha Koskela, leder for marine og havner i ABB.
Fartøyet Suomenlinna II ble utrustet med ABBs nye, dynamiske posisjoneringssystem, ABB Ability Marine Pilot Control, og ble styrt fra en operasjonssentral i Helsingfors. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.
– Fremskrittene vi har gjort med fjernstyring er oppsiktsvekkende. Jeg tror vi er på riktig spor for å utforske ytterligere muligheter med teknologien, sa kaptein Heinonen etter prøveturen.
Gjennombruddet er et avgjørende steg mot å øke aksepten for autonome systemer i maritim industri. Autonome løsninger forventes å transformere internasjonal shippingbransje de neste tiårene.
Suomenlinna II går normalt i rute mellom Helsingfors og verdensarven Suomenlinna fort på en nærliggende øy. Fjernstyringsforsøket gikk fra markedsplassen i Helsingfors og kaptein Heinonen opererte fergen trådløst med ABB AbilityTM Pilot Control gjennom et område i hovedstadens havn.
Forsøket ble gjort utenfor fergens rutedrift, et stykke fra land, uten passasjerer, i et område fritt for andre fartøy. Selv om fergen nå er utrustet med dynamisk posisjonering vil den fortsatt operere via konvensjonelt utstyr om bord, med fjernstyringsmodus kun i bruk ved forsøk. Forskning og utvikling vil fortsette med både fergen og mannskapet.
Suomenlinna II ble bygget i 2004 og drives med ABBs isbrytende Azipod elektriske fremdriftssystem. Fergen ble oppgradert med ABB AbilityTM Marine Pilot Vision situasjonsforståelsesløsning i 2017. Suomenlinna II er i helårsdrift, uforstyrret av barske vinterforhold som påvirker alle former for transport i Helsingforsområdet.
Kilde: Pressemelding fra ABB