Flytedokken blir ikke reparert
Det sier adm. dir. Kurt Rune Andreasen i CCB. Ifølge Sysla.no vil imidlertid flytedokken bli hevet. Men den blir da ikke reparert, men fjernet.
Det er fortsatt uklart hva som var årsaken til at flytedokken sank da at fartøyet «Norwegian Gannet» var i ferd med å dokke i den. Heldigvis klarte den moderne båten å bakke ut av dokken da den begynte å synke. En mann i dokkområdet ble hentet opp av vannet – uskadd. Til sammen var det ifølge Sysla.no 15 mann i arbeid i og rundt dokken.
CCB-sjefen sier til nettstedet at man trolig ikke vil finne årsaken til ulykken før dokken blir hevet, og selv ikke da er det sikkert at årsaken blir klarlagt.
Flytedokken ligger nå under vann i en skråning som på det meste er 60 meter dyp. Det er kun en mast på dokken som stikker over havoverflaten.
CCB har funnet ut at dokken ikke er farlig for miljøet. Den hadde ikke noe drivstoff om bord, da den ble styrt elektrisk.
Andreassen sier til Sysla.no at de ikke ønsker å sette den i stand igjen av følgende to hensyn: Det ene er at de ikke vet hva som var årsaken til ulykken. Det andre er at det vil alltid være knyttet usikkerhet til bruk av dokken, og at dette også ville rammet selskapets omdømme.
CCB hadde brukt mellom 10 og 15 millioner kroner for å sette i stand dokken til bruk.
Ifølge Bergens Tidende var det en lærling som ble hentet opp av vannet da dokken sank. Han var om bord for å ta bilder av dokken.