23948sdkhjf

Verdens første batteriborerigg

Batterier tas i bruk i stadig nye markeder. De seneste årene har for eksempel markedet for batteridrevne bilferger i Norge nærmest eksplodert. Totalt skal 72 riksvegferger få elektrisk fremdrift. Nå skal imidlertid batterier også tas i bruk offshore på rigger.

Northern Drillings West Mira vil bli verdens første moderne borerigg i drift med en batteriløsning (Energy Storage System). Løsningen vil bli levert av Siemens og leveres med en maksimal effekt på 6 megawatt.

– Å sette inn batterier i strømforsyningssystemet på en borerigg gjør at man reduserer drivstofforbruk, CO2-utslipp og NOx-utslipp betydelig, sier Bjørn Einar Brath, leder av Offshore Solutions i Siemens. For bransjen betyr dette lavere kostnader, mindre vedlikehold og mer bærekraftig drift.

For en borerigg som West Mira er det beregnet at batterier fører til:

  • 42 prosent reduksjon i «kjøretid» for dieselmotorene
  • 12 prosent reduksjon i årlig drivstofforbruk
  • 15 prosent reduksjon i årlige CO2-utslipp
  • 12 prosent reduksjon i årlige NOx-utslipp – noe som tilsvarer årlig utslipp fra mer enn 10.000 biler.

De viktigste driverne for denne nye generasjonen av batteriløsninger for rigger er krav til mer effektiv boring, reduserte driftskostnader og mer fokus på miljøvennlige løsninger med redusert karbonavtrykk.

– Vi forventer at dette markedet vil vokse betydelig fremover, og derfor har vi investert mye i utviklingen av sikre og pålitelige batteriløsninger. Siemens har også investert 100 millioner kroner i en egen batterifabrikk i Trondheim som produserer batterimoduler til offshore og marinemarkedet, sier Brath.

Han ser også et betydelig potensial for eksport av slike batteriløsninger utenfor Norges grenser.

– Norge har foreløpig vært helt i teten hva gjelder elektrifisering til sjøs, men vi ser en enorm interesse for slike løsninger også internasjonalt. Vi bygger denne batterifabrikken fordi vi tenker at den også skal betjene et internasjonalt marked.

Brath ser også at et stort internasjonalt marked innen oppgraderinger. Dette bekreftes av Erik Holm Reiso, Head of Consulting i Rystad Energy.

– Litt avhengig av om man regner «cold staked-enheter» som tilgjengelige eller ei, finnes det per i dag mellom 630 og 760 borerigger i markedet, hvorav omtrent 400 er på kontrakt. Så her er det nok et stort potensial for effektive løsninger som kan redusere driftskostnader og utslipp av klimafiendtlige gasser, sier Reiso

Kraftforbruket for en borerigg varierer mye. Det gjør at dieselmotorene ikke kjører på optimal hastighet hele tiden. Integrerer man imidlertid en batteriløsning er det mulig å redusere bruken av dieselmotorer, og dermed sørger man for å holde dieselmotorene på et optimalt forbrenningsnivå hele tiden.

- Batteriene lades opp av dieselmotorene, og brukes senere til å «ta toppene» i perioder med stor belastning og kraftbehov. Derfor blir det mulig å redusere både drivstofforbruk og utslipp, sier Bjørn Einar Brath i Siemens.

Fakta:

  • Winthershall har inngått kontrakt med West Mira for en 6-brønns kontrakt på deres Nova-felt.
  • West Mira er en 6-generasjon ultradypvannsborerigg basert på Moss Maritimes CS-60 MK design
  • Kontrakten inkluderer opsjoner for tidlig påbegynnelse fra og med 3. kvartal 2019.
  • Det forventes at West Mira blir kontrahert til Wintershall frem til 1. kvartal 2022.
  • Kontrakten er tildelt Seadrill, som skal operere riggen på vegne av Northern Drilling.
  • Borekontrakten forventes å starte i mars 2020.
  • Siemens har blitt tildelt kontrakten for installering av et batterisystem (Energy Storage System) for West Mira.
  • Siemens er en ledende leverandør av elektriske og digitale løsninger for marine og offshore-aktiviteter, og har utviklet en batteriløsning for sikker og pålitelig for ferger, offshorefartøyer og borerigger samt andre marine- og offshorefartøy med en variabel driftsbelastning.

Kilde: Pressemelding fra Siemens

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094