Spektakulær transport
SE VIDEO av transporten i Vest-Agder.
Den unike transporten skjedde da sju transformatorer på 225 tonn hver skulle forflyttes fra Fedafjorden til Tonstad i Vest-Agder nylig.
Transformatorene skal brukes i forbindelse med prosjektet NordLink. Dette er en undersjøisk kabel som skal gå mellom Norge og Tyskland, for å knytte de to landene sammen kraftmarkedsmessig.
I den forbindelse måtte sju transformatorer med en vekt på 225 tonn hver transporteres på snirklete småveier og over smale bruer. Da måtte man finne en ny måte å transportere på: Ved hjelp av opphengsramme-henger. En slik henger har 26 sett med hjulaksler, og ble brukt i denne sammenheng for å fordele tyngden over flere meter, da veiene og ikke minst bruene på strekningen ikke tålte trykket av 225 tonn. Transportmiddelet ble derfor på hele 74 meter, og var et noe uvant og unikt skue da den passerte smale bruer på vei til Tonstad.
UNIK: Transporten av de 225 tonn tunge transformatorene gikk over smale bruer. FOTO: ALE HEAVYLIFT
Det var ALE Heavylift i Norge som sto for selve transporten. Selskapet måtte på forhånd kjøre strekningen som transformatorene skulle transporteres på. Her var det mange svinger og smale bruer, så det ble foretatt uendelig med målinger av trykk osv.
Selve transporten gikk i en fart på 10 km/t, og som følge av nøye planlegging foregikk den uten uhell og dramatikk.
KABEL-LEGGER: Nexans Skagerrak skal legge kabelen fra Norge til Tyskland. FOTO: NEXANS
Bak prosjektet NordLink-kabelen står Statnett, TenneT og den tyske investeringsbanken KfW. Strekningen er til sammen på 623 km, hvorav sjøkabel utgjør 516 km. Det er anslått til å koste et sted mellom 14 og 19 milliarder kroner, og hele prosjektet skal være ferdig innen 2019. Hvis alt går som planlagt skal strømmen flyte gjennom kabelen fra 2020.
Det er kabelskipet Nexans Skagerrak som skal legge den undersjøiske kabelen.
Kilde: Statnett