23948sdkhjf

- Skipsfarten tar klimarisiko på alvor

- Klimarisiko er høyt på agendaen i skipsfarten, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet.

Han mener kunnskap om klimarisiko er avgjørende for å utvikle god politikk som gjør selskaper og samfunn bedre rustet for å møte klimautfordringene vi står overfor. En avgjørende forutsetning for å lykkes i å redusere klimarisikoen er at næringslivet griper mulighetene for å utvikle nye løsninger og verdikjeder knyttet til nullutslippsteknologi.

Onsdag la regjeringens klimarisikoutvalg frem sin rapport som vurderer klimarelaterte risikofaktorer og deres betydning for norsk økonomi.  Utvalget skiller mellom to typer risiko, - fysisk risiko og omstillingsrisiko i forbindelse med overgangen til lavkarbonøkonomien. Fokus har vært å belyse sentrale klimarisikofaktorer for norsk økonomi og legge grunnlag for at offentlig og privat sektor kan vedlikeholde og videreutvikle kunnskapen om klimarisiko.  

Skipsfarten står midt i et grønt skifte og forholder seg allerede til klimarisiko i praksis. Rederiforbundet støtter den offensive ambisjonen vedtatt i IMO som slår fast at næringen skal kutte CO2-utslippene med 50 prosent innen 2050 og bli karbonfri så fort som mulig i løpet av dette århundret. 

- Kompetansen vi har opparbeidet i den norske maritime klyngen er et veldig godt utgangspunkt for å utvikle lav- og nullutslippsteknologi. Klimautfordringen representerer derfor også en forretningsmulighet, sier Solberg.  Når nye klimakrav skal settes ut i live, må Norge ta lederskap. Vi har alle forutsetninger for å skape nye, lønnsomme verdikjeder innenfor ny, miljøvennlig maritim teknologi.   Dette er en klimamulighet som vi må gripe, sier han. 

- Et skip har en levetid på 25-30 år. Det betyr at skip som bygges i dag må kunne innfri fremtidige utslippskrav. Det betyr at klimarisiko allerede påvirker investeringsbeslutninger i rederiene, sier Solberg.  

Rederiforbundet ser frem til å arbeide videre med denne problematikken på grunnlag av klimarisikoutvalgets rapport.  

 

Kilde: Norges Rederiforbund

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093