23948sdkhjf

Støttet slaktebåten med 31 millioner, men avslo dispensasjon

Striden rundt slaktebåten «Norwegian Gannet» fortsetter. Rederiet sier de fikk 31 millioner i støtte til båtprosjektet. Og nå setter departementet foten ned for å kunne levere fisk direkte til Danmark.

«Norwegian Gannet» blir betegnet som både nyskapende og som et prestisjeprosjekt. Slaktebåten er også krontroversiell da mange mener at arbeidsplasser kan gå tapt i Norge, da fisken skal bli sløyet og behandlet om bord i båten og så skal fisken fraktes direkte til Danmark.

Torsdag skrev Metal Supply.no om at båten hadde fått avslag fra Nærings- fiskeridepartementet om at så kunne skje, fordi en slik ordning vil true kvaliteten på fisken som skulle bli solgt til danskene.

Nå skriver Sysla.no at myndighetene støttet prosjektet «Norwegian Gannet» med 31 millioner kroner. Så snur myndighetene og lar fartøyet ikke få lov til å drive slik den var ment å skulle drive fiske. Båten skulle hente fisk direkte fra merder langs vestlandskysten og så skulle den leveres til en terminal i danske Hirtshals.

Nå sier rederiet til nettstedet at de oppfatter det hele som en politisk helomvending. Hav Line, som eier «Norwegian Gannet» hadde nemlig fått dispensasjon fra et forskrift fra Mattilsynet, og kunne ta med seg fisk med sår eller misdannelser til Danmark. Men dette hevet altså departementet nylig.

– Det er for meg uforståelig at det er politikerne, med en borgerlig regjering i spissen, og ikke forvaltningen som er bøygen i dette, sier daglig leder Carl-Erik Arnesen i Hav Line til Sysla.no. Han hevder videre at han har hatt en god dialog med myndighetene og at de så sent som for to år siden sa at det ikke skulle være til hinder for at fartøyet kunne realiseres.

Ifølge nettstedet skal altså myndighetene ha bidratt med 31,5 millioner kroner til prosjektet «Norwegian Gannet», og bidragene har fordelt seg på følgende måter:

-Kystverket har gitt 20 millioner via tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø

-Enova har bidratt med 6,55 millioner til skipets hybriddrift

-I tillegg kom det tre millioner kroner fra forskningsfondet til fylkeskommunene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093