Trumps stål-toll splitter
Donald Trumps toll på importert stål får flere utslag. Steel Dynamics skal etter planen nå bygge en ny fabrikk med en årlig produksjonskapasitet på 450.000 tonn stål. Den skal komme i produksjon i 2020, og skape 600 nye jobber. Det skal visstnok være Det Hvite Hus’ toll på importert stål som skal være bakgrunnen for at stålselskapet nå satser på en ny fabrikk.
BYGGER NYTT: Steel Dynamics skal bygge ny fabrikk, angivelig som en følge av Trumps toll-politikk på stål. FOTO: STEEL DYNAMICS
På sedvanlig vis skrøt presidenten på twitter av Steel Dynamics’ beslutning. På twitter skrev han at «ståljobbene er på vei tilbake til USA, slik jeg forutså».
Det er amerikanske Fortune som skriver dette.
Men det presidenten ikke har tatt med i sitt regnestykke da han innførte tollen på stål, er at mange andre stålavhengige bransjer i landet, får store ekstrakostnader som følge av den økte ståltollen, fordi dette gir høyere produksjonskostnader, skriver Fortune.
En av næringene som er spesielt bekymret er bilindustrien. GM sa i november at ståltollen vil påføre dem 1 milliard dollar i ekstra kostnader, primært produksjonsutgifter.
Dette har som kjent ført til at GM må kutte sin arbeidsstyrke med 15 prosent i USA og stanse produksjonen ved fem fabrikker i landet. Dette var en beslutning som fikk presidenten til å se rødt.
Allerede i juni år advarte GM Trump-administrasjonen at stål-tollen kunne føre til «færre investeringer og jobber, og lavere lønninger» i bil-industrien. Bilprodusenten mente at dette igjen kunne føre til at USA som verdens ledende bilprodusent-land kunne bli truet.
Til tross for advarslene, gjennomførte som kjent Trump-administrasjonen sin politikk, med 25 prosent toll på all importert stål og 10 prosent toll på aluminium.
Mens toll på importert stål kan være til hjelp for stålarbeiderne ved Steel Dynamics ved å øke kostnadene på utenlandsk materiale, så må bedrifter som er avhengig av dette stålet – som GM – bli tvunget til å svelge kostnadene, skriver Fortune.