Ta en sniktitt på den nye ferja
Strekningen Hareid-Sulesund frakter nær 850.000 biler hvert år, og er dermed en av de ferjestrekningene som er mest brukt her i landet. Nå har Havyard Group gjort seg ferdig med den nye ferja, og overleverte ferja mandag til ferjeselskapet Fjord 1. Men ferja blir ikke tatt i bruk før på nyåret en gang. Men det er mulig å ta en kikk på ferja her på Metal Supply.
-Det er bade morsomt og spennende å kunne levere et product som påvirker livene til så mange mennesker, sier Geir Johan Bakke, adm. dir. i Havyard Group.
Dette er den første av tre ferjer som skal leveres for bruk for strekningen Hareid-Sulesund, og fartøyet er også den første i rekken av en serie på 12 ferjer som Havyard Group har designet, sørget for framdrifts- og bru-løsninger og bygget selve fartøyet. Med denne ferja sier Bakke at selskapet viser at de kan stå for hele prosessen med å få ferjer i stand.
FLOTT: En av salongene i den nye ferja som nå er ferdigstilt hos Havyard. FOTO: TOR ERIK KVALSVIK/HAVYARD GROUP
Den er også en av de første ferjene der Havyard Group satser på “grønne fjorder”, hvilket innebærer en langt mer miljøvennlig og bærekraftig ferjedrift.
-Vi har klart å utvikle en ferje med svært lavt energiforbruk. I tillegg vil ferja bruke såkalt “virtual service”, noe som bidrar til å god oversikt over bølge- og vindforhold. Det er også slik at fartøyets vekt og utstyr teller inn når det gjelder å lage en ferje med ekstremt lavt energiforbruk, sier Bakke videre.
Han mener at Havyard Group med disse nye ferjene er den største og ledende aktøren I det grønne skiftet som nå finner sted I norske fjorder og andre steder i verden. Alle de 12 nye ferjene som skal bygges, vil gå på batterier, og de ansatte vil få opplæring i hvordan de hele tiden kan tenke energisparing når de jobber på ferja.
Det er Norwegian Electric Systems som leverer bruene, automatisjonen og det elektriske kraftsystemet, mens Havyard Design & Solutions har vært ansvarlig for designet. I utarbeidelsen av ferjene har man brukt erfaringene fra andre næringer som offshore-skip, support-fartøyer fra sjøbaserte vindfarmer og sist utviklingen av Kystruten.
Ferjene som skal krysse Sulafjorden kan transportere 120 biler, mens energiforbruket for bruk av ferje på strekningen tilsvarer åtte til ni mellomstore biler.