Fulle ordrebøker og mye å gjøre
Bare ved Salt Ship Design på Stord, er det nå 20 fartøy under bygging. Det melder Skipsrevyen. Også hos Kleven meldes det om mye å gjøre.
Det er spesielt fiskebåter og fartøy til oppdrettsnæringen som Salt Ship Design nå jobber med. Verftet, som også er store på design av skip, regnes ifølge Skipsrevyen som et av de ledende frittststående skipsdesign-selskap på verdensbasis.
– Vi fokuserer på å finne de beste løsningene ut fra skipets operasjoner og står fritt til å samarbeide med ulike verft og teknologileverandører, sier Johannes Eldøy. Han er prosjektutviklingsleder hos Salt Ship Design, og legger vekt på at det for dem har gitt store muligheter ved å være frittstående.
DESIGN: Salt Ship Design er blant annet kjent for sine design av fartøy. FOTO: SALT SHIP DESIGN
Han peker på to svært viktige elementer for Salt Ship Design. Det er en dyp forståelse av hvilke oppgaver skipene skal utføre, og å integrere ny teknologi om bord i fartøyene.
- Vi måles på hvor gode skipene er ute i drift, sier han til Skipsrevyen.
Salt Ship Design vektlegger viktigheten av å ha fått lov til å jobbe med noen av verdens beste innovative redere og sluttbrukere. Det har ført til at de har ansatt svært dyktige mennesker med nye tanker og ideer.
Det er imidlertid ikke bare hos Salt Ship Design det er full fart om dagen. Ved Kleven Verft i Ulsteinvik bygges det nye skipet til Hurtigruten i tillegg til at verftet skal få ferdig det siste ankerhåndteringsfartøyet til Maersk. Det skal leveres på nyåret, og er det sjette i rekken.
Den nye direktøren ved Kleven Verft, Olav Nakken, sier at de jobber med å få inn flere prosjekter, og innrømmer overfor Skipsrevyen at det på sikt ikke vil være lønnsomt å bare bygge skip til sine eiere – Hurtigruten.
ANDRE OPPDRAG: -Må ha andre oppdrag enn til bare eierne, sier adm. dir. ved Kleven, Olav Nakken. FOTO: KLEVEN
- Vi må ha andre oppdrag også, sier han.
Etter at offshoremarkedet nærmest kollapset i forbindelse med oljekrisa, har Kleven måttet snu seg rundt, og sett på andre segmenter. Nå er fokuset på spesialskip til offshore, men også til vind og vindmøller. I tillegg kommer altså passasjerbåter og fartøyer som er tenkt brukt til opplevelsesmarkedet.
- Kleven Verft er så stort at det må være en viss tonnasje for at det skal lønne seg. Derfor vil de ikke bevege seg inn på mindre havbruksbåter, uttaler salgsdirektør i Kleven, Arve Holstad til Skipsrevyen.