«Hordagut» med hybrid batteripakke
Dette skriver ett av selskapene som har designet båten, FMV, i en pressemelding. Det var rederiet Hordalaks AS som kohantrerte brønnbåten «Hordagut» fra Fitjar Mekanikse Verksted i 2018, og båten skal nå kunne ligge til havn uten å bruke motorer til strøm for å drifte skipet, heter det i skrivet fra designselskapet. FMV har designet skipet sammen med Heimli.
«Hordagut» har såkalt hybrid batterisystem.
Rederiet Hordalaks AS har stort fokus på bærekraft og miljø, og skriver at brønnbåten selvsagt skal kunne benytte seg av landstrøm dersom dette finnes. Men dersom det ikke foreligger slike anlegg, vil altså brønnbåten kunne benytte seg av batterier som er installert om bord i båten. Da vil fartøyet ikke bruke motorer for å drifte seg selv. I tillegg kan man også benytte batteripakken ved oppdrettsanleggene, noe som vil være fordelaktig både for mannskap, fiskehelse og miljøet generelt.
I tillegg til er lagt stor vekt på utvikling av cargosystemer, for å sikre optimal fiskevelferd gjennom hele spekteret fra smolt til slaktefisk.
Avslutningsvis skriver rederiet at «Hordagut» også vil få innstallert et NOx-renseanlegg, som kan medføre en reduksjon av NOx på nærmere 80 prosent. Rederiet har fått støtte frå NOx-fondet til batteripakke og renseanlegg.
Det er VARD Electro som har levert landstrømanlegget og batteripakken, mens renseanlegget er levert av H+H Engineering & Service.