Bygger for harde livet ved Kleven
Det sier konsernsjefen i Hurtigruten, Daniel Skjeldam. Han legger til at Hurtigruten skal være ledende for hele cruseindustrien. Det jobbes nå på spreng ved Kleven Verft for å få ferdig «Roald Amundsen», skriver Maritimt Magasin.
I fjorårets siste måned dukket mer enn 50 pressefolk fra hele Europa opp, da Kleven Verft inviterte til stort pressetreff.
Maritimt Magasin skriver at når skipet er ferdig fra Kleven, vil det trolig stå i en egen klasse når det gjelder ekspedisjonscruiseskip. I pakken for det nye skipet ligger både undervannsdroner, ekspedisjonsutrustning, kajakker, ROV-er som skal sende livebilder tilbake til skipet, verdens største LED-skjerm til sjøs, eget forskningslaboratorium og hybrid drift.
– Med dette skipet sprenger vi grenser for hva som tidligere har vært mulig. Det er annerledes enn alle andre passasjerskip som er blitt bygget, sier konsernsjef Skjeldam i Hurtigruten til Maritimt Magasin. Konsernsjefen tror at «Fridtjof Nansen» og «Roald Amundsen» ikke blir de siste skipene i klassen. Ett skip til er allerede på trappene, og til magasinet sier han at Hurtigruten ser for seg «flere skip» framover.
Cruiseekpedisjonsskipet som nå bygges ved Kleven Verft, blir det første skipet i sin klasse med hybrid teknologi. Denne teknologien gjør det mulig å gå på strøm mellom 15 og 30 minutter om angen. Det høres kanskje ikke så mye ut, men utslippene av CO2 vil gå ned med 20 prosent.
"Roald Amundsen" skal gå 8 til 18 dagers cruiseturer, og seilingene starter 17. mai 2019. Det blir turer langs norskekysten, Nordvestpassasjen og over til Alaska.