23948sdkhjf

Nytt batteri-konsept fra Ulstein

I samarbeid med rederiet Bernhard Schulte har Ulstein Design & Solutions AS designet et dieselelektrisk framdriftssystem.

Dette vil i kombinasjon med batteri redusere driftstimene på hovedmotorene, spare drivstoff og redusere miljøfotavtrykket. Hybridsystemet vil bli tatt i bruk på byggnummer 315 ved Ulstein Verft.

Ulstein Design & Solutions AS er ansvarlig for systemarkitekturen til powerpakken og energistyringssystemet, mens Ulstein Blue CTRL leverer Ulstein IAS, det integrerte automasjonssystemet.

Ved å installere et batterisystem i tillegg til de vanlige generatorsettene, vil man kunne oppnå jevnere belastning på generatorene. Dette blir kalt «peak shaving» og fungerer ved at en kortvarig økende belastning blir tatt bort fra batterisystemet i stedet for fra generatorene og en tilsvarende reduksjon i belastning medfører at batterisystemet blir  ladet opp. Man oppnår jevnere drift på generatorene og sparer på den måten energi.

I tillegg vil batterisystemet fungere som backup. Det innebærer at man kan utføre DP-operasjoner med bare ett generatorsett i drift. Dette er drifstoffbesparende og man sparer driftstimer og vedlikehold.

Kravet for DP-operasjoner er at skipet fortsatt skal fungere selv om systemene på halve fartøyet faller ut.

Ved å bruke batteri som backup vil man spare driftstid på hovedmotorene ved at man kan kjøre med bare en motor og ikke to. Styringssystemene ombord skal sikre at effekten som blir produsert av generatorsettene er avstemt mot effektbehovene, og sørge for at energimengden som blir lagret i batteriene er tilstrekkelig for de operasjonene skipet skal utføre.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094