23948sdkhjf

Kuttet 600.000 tonn CO2 fra forsyningskjeden

Siden 2011 har Equinor kuttet CO2-utslippene innen logistikk rettet mot norsk sokkel med 600.000 tonn. Selskapet har en ambisjon om å halvere utslippene i forsyningskjeden for norsk sokkel innen 2030.

I dag, fredag 18. januar, åpner baseselskapet Norsea et landstrømanlegg på Dusavik forsyningsbase i Rogaland utenfor Stavanger. Basen er den siste i rekken av forsyningsbaser som gir forsyningsfartøyer på Equinor-kontrakt mulighet til å bruke strøm fra land når de ligger til kai, og lade opp batterier ombord på fartøyene.

Landstrøm er ett av flere tiltak for å få ned utslippene innen logistikk, og 13 av 19 forsyningsfartøyer på langsiktige kontrakter med Equinor har allerede installert utstyr for å benytte landstrøm. Ytterligere fem fartøy i kontraktsporteføljen vil være utstyrt med landstrøm i løpet av 2019.

– Det er mange som må samarbeide dersom vi skal klare å ta ned utslippene i logistikkjeden, og der har Equinor en spesiell rolle ettersom vi har et stort antall leverandører som må spille på lag for at vi skal klare å få til kutt. Vi påvirker operasjonelt gjennom den daglige driften, kommersielt ved å belønne lave utslipp i kontrakter og strategisk ved å legge til rette for en virksomhet som har god utnyttelse av fartøy, kjøretøy og helikoptre, sier Philippe F. Mathieu, direktør for felles driftsstøtte i Equinor.

Siden 2011 har Equinor kuttet utslipp innen logistikk med totalt 600.000 tonn CO2, tilsvarende utslippet til alle biler i Oslo i løpet av ett år. Tallet dekker helikoptre og fartøyer innen forsyning, beredskap, riggflytt og lagerfartøy.

De totale utslippene har gått ned med 37 prosent, mens utslipp justert for aktivitetsnedgang er redusert med 26 prosent.

Equinor har en ambisjon om å halvere det aktivitetsbaserte utslippet innen forsyningskjeden mot norsk sokkel fra 26 prosent til 50 prosent innen 2030, med basis i 2011.

Stadig flere rederier med forsyningsfartøyer i Equinor-porteføljen har installert hybrid batteridrift og mulighet til å benytte landstrøm.

NOX-fondet er en viktig økonomisk bidragsyter for redere som ønsker å installere hybrid batteridrift med landstrøm, og de gir ut midler basert på hvor mye systemene blir benyttet, opp til et øvre tak.

– Vi har en ambisjon om å få alle fartøyer på langtidskontrakt med oss over på landstrøm fordi vi ser at det er et effektivt virkemiddel for utslippsreduksjoner. Vi ser stort engasjement og vilje fra rederier, mannskap, baseselskaper og myndigheter for å få på plass drift og infrastruktur som bidrar til lavere utslipp, sier Mathieu.

I tillegg til Dusavik er det i løpet av det siste året installert landstrøm ved forsyningsbasene på Mongstad i Hordaland, Florø i Sogn og Fjordane, Kristiansund i Møre og Romsdal og Hammerfest i Finnmark.

Norsea Group har med sine datterselskaper vært aktive i denne utbyggingen med fire av basene som Equinor benytter til forsyning. I tillegg har Enova bidratt med økonomisk støtte som har muliggjort investeringene.

 

Kilde: Pressemelding fra Equinor

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.101