23948sdkhjf

- Maks uheldig fregatt

– KNM «Helge Ingstad» har nok vært maks uheldig, og truffet det sterkeste punktet på tankbåten.

Det sier Gustav Johan Nydal, som var direktør for Kleven Maritime i Florø til avisa Firda. Det var dette verftet som bygde mye av den nå havarerte fregatten.

Modulene til de fem norske fregattene ble bygd på skipsverftet i Florøy og Førde, skriver Firda. KNM «Helge Ingstad» var den fjerde fregatten som ble levert til Forsvaret og på dette tidspunktet var de fleste av modulene flyttet til verftet på Øyrane i Førde.

Nydal opplyser til lokalavisa at det ble bygd inn ekstra baugstål for at fregattene skulle kunne kjøre andre mindre båter i senk. Alle baugseksjonene ble bygd i Sunnfjord, ifølge Nydal.

Lenger bakover på fregattene benyttet man tynnere plater i seksjonene, og de la også inn rør og annen utrustning. Nydal mener at fartøyet må ha truffet tankskipets sterkeste punkt, og har dermed revet opp siden på fregatten.

Han – og Audun Grønnevik, som var tillitvalgt i mer enn 20 år på verftet – har liten tro på at KNM «Helge Ingstad» vil bli fikset igjen. De tror at for mye elektronikk og annet utstyr er ødelagt av sjøvannet.

Den tidligere verftsjefen forteller videre til Firda, at var svært krevende å samarbeidet med spanske verftet som ferdigstilte fregattene. Han går så langt i å si at de hadde en følelse av de var en kunde som spanjolene ikke at vi skulle lykkes.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078