Stor bidragsyter til norsk industri
Det sier Jan Helge Pile i rederiet. Han er ansvarlig for marineteknisk avdeling i ferjeselskapet. Under ERFA-konferansen nylig fortalte Pile om hvordan Color Line jobber med hensyn til innkjøp av varer og tjenester. Han fortalte blant annet at rederiet vedlikehold for om lag 300 millioner kroner årlig.
- Jeg ble positivt overrasket da jeg fikk se “makers list” fra Ulstein Verft etter at de vant kontrakten om bygging av “Color Hybrid”, sa Jan Helge Pile. Det er Skipsrevyen som gjengir foredraget han holdt på ERFA-konferansen.
«Color Hybrid» er verdens første plug-in hybridbåt, og da Ulstein skulle ferdigstille det store skipet, viste det seg at verftet ville handle med 18 norske av totalt 25 selskaper. Båten skal leveres til sommeren.
Pile understreket i sitt foredrag, ifølge Skipsrevyen, at oppdragsgiver kan overstyre «makers list», men at Color Line i dette tilfellet ikke så noen grunn til å gjøre det i dette tilfellet.
Han kunne videre fortelle at rederiet i den nærmeste framtid skal foreta en oppgradering av flere av sine fartøy, og dette vil medføre store investeringer. Hvert år handler Color Line altså for om lag 300 millioner kroner, og mye kjøpes fra norske leverandører.
Color Line kommer fortsatt til å satse på bærekraft og miljø, og vil fortsette investeringene i såkalt «grønn teknologi». En av målsetningene er at svenske myndigheter skal bli med på å få i stand et landstrømanlegg i Strømstad. Da vil et slikt ladeanlegg være på hver endestasjon av strekningen.