23948sdkhjf

- Equinor struper leverandørkjeden

«Equinor kan ikke fortsette å strupe leverandørkjeden. Konkurransesituasjonen på norsk sokkel og framtidsutsiktene for norsk leverandørindustri må utredes på nytt.»

Dette skriver daglig leder i Maritimt Forum, Ivar Engan i en kommentarartikkel på forumets hjemmeside.

Han skriver at Equinors (tidligere Statoil) størrelse og positsjon har vært et hett politisk tema helt siden selskapet ble etablert.

«En sunn og bærekraftig leverandørkjede er viktig for alle operatører på norsk sokkel. Equinor kontrollerer mellom 70 og 80 prosent av produksjonen på norsk sokkel, noe som gir selskapet et særskilt ansvar. Equinor har etter oljeprisfallet i 2014 hatt flere år med store kostnadsreduksjoner, og oppnår nå igjen svært god lønnsomhet på norsk sokkel. I jakten på kostnadsreduksjoner har selskapet helt fram til i dag tilbudt rederiene oppdrag til en pris lavere enn det oppdragene koster å utføre for rederiene», skriver Engan.

Han mener at Norge må bygge videre på den kompetansen man har, for at norsk sokkel fortsatt skal være attraktiv i framtiden. Han skriver at en verdikjede hvor leverandørene i praksis må selge tjenestene sine til priser de ikke tjener penger på, ikke vil overleve over tid.

«Da mister vi både selskap og arbeidstakere som kan bidra til innovasjon og teknologiutvikling for havnæringene i framtiden. Leverandørene kan ikke leve lenge med en situasjon der det kun er oljeselskapene som har stor fortjeneste, mens leverandørene taper penger. Det gir mindre mulighet for å investere i ny teknologi, kompetanse og kapasitet. Dette handler om tusenvis av arbeidsplasser på sjø og land», skriver han i kommentaren.

Engan mener at Equinor som den mest dominerende aktøren på norsk sokkel har et spesielt stort anvar. Han mener det ikke er bra samfunnsøkonomisk at en stor aktør nærmest har monopol på norsk sokkel, og deretter styrer dette etter rene kommersielle interesser. Ut fra dette mener han at Equinor burde vært tjent med en leverandørkjede med forsvarlig lønnsomhet.

«Det er imidlertid tilbud og etterspørsel som styrer markedet og pr i dag er markedet dessverre fortsatt i ubalanse. Pr januar 2019 ligger rundt 100 offshoreskip og 13 borerigger i opplag i Norge», skriver han, og fortsetter:

«Stortinget fattet et enstemmig vedtak våren 2017 om å be regjeringen utrede konkurranse¬situasjonen på norsk sokkel og framtidsutsiktene for norsk leverandørindustri. Svaret som kom i Statsbudsjettet for 2019 gikk ikke inn i dybden på de utfordringene som leverandør¬industrien opplever.»

Engan skriver videre at Maritimt Forum derfor vil be Stortinget om å ta opp igjen til drøfting spørsmålet om Equinor utnytter sin privilegerte og dominerende posisjon på en måte som ikke er i samfunnets interesse.

«Dette må skje snarest, før flere av leverandørene til Equinor brekker ryggen. For den norske maritime klyngen vil dette være dramatisk», avslutter han i kommentaren hos www.maritimt-forum.no.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078