Har utviklet nytt hydrogen-design for skip
Det er Moss Maritime, Equinor, Wilhelmsen og DNV-GL som sammen har utviklet det nye fartøyet. Ifølge Ship-Technology har de fire bidratt i prosjektet for å løse utfordringer knyttet til lagring og håndtering av hydrogen og drivstoff på skip.
Til nettstedet forteller Tor Skogan, som er viseadministrerende direktør ved Moss Maritime, at selskapet har beynyttet sin lange erfaring fra designet av MOSS LNG-tankskip i utviklingen av det nye bunkerfartøyet. Han kan fortelle at flytende hydrogen ved temperatur på minus 253 grader vil gi betydelige fordeler over såkalt trykksatt hydrogengass i forhold til transportkostnader. Han legger til at Moss Maritime gjerne vil støtte skipsindustrien i å ta i bruk løsninger for flytende hydrogen i framtiden.
Ship-Technoly skriver videre at fartøyet vil – når det er ferdig utviklet – brukes til å gi flytende tjenester hydrogenbunkring spesielt for handelsskip.
- Hydrogen kan bli et mulig drivstoff i framtiden, og vi ser muligheten som ligger i dette. Den generelle utviklingen i hydrogenmarkedet vil være avgjørende for om dette vil bli kommersielt gjennomførbart, sier Håkon Lenz i Wilhelmsen til nettstedet.
Han legger til at når signaler fra markedet er positive til behovet for flytende hydrogen i større skala, så er Wilhelmsen og deres partnere klare for å ta designet ett nivå opp.