El-ferjer i fokus
Det skriver NRK. Hvert år satser de store rederiene her i landet milliarder av kroner på å gjøre ferjene de drifter mer miljøvennlige. Og det liker regjeringen, som har som målsetning at alle bilferjer innen 2025 skal gå på strøm.
Denne uka kom MF «Kommandøren» i drift på sterkningen Mannheller-Fodnes på Risveg 5 over Sognefjorden. Dette er Fjord1 nyeste el-ferje. Den går foreløpig på biodrivstoff, men blir snart helelektrisk.
- Ferjeselskapene har tatt en ledende posisjon i det grønne skiftet. Miljøavtrykket vårt blir mye mindre når de nye el-ferjene er på plass, sier driftsdirektør Andre Høyset i Fjord 1 til NRK.
I løpet av noen få år skal halvparten av selskapets 65 ferjer være helelektriske. Fjord 1 får ros fra regjeringen, og statssekretæren i Klima- og miljødepartementet sier at Fjord 1 har tatt en offensiv posisjon når det gjelder å elektrifisere ferjene. Han sier til NRK at regjeringen skal legge fram en handlingsplan for grønn skipsfart før påske, og her vil også ferjer og skyssbåter stå sentralt.
- Vi har en målsetning om å elektrifisere hele ferjesektoren innen 2025, sier statssekretæren.
Minimale utslipp vil stå sentralt i kravene når nye ferjeanbud legges ut. Teknologien gjør at dette blir sentralt.
Norled er ett av selskapene som investerer mye i ny ferjeteknologi, og som satser på helelektriske ferjer. Den første MF «Ampere» ble satt i drift allerede i 2015, og har i tillegg en annen ferje – MF «Folgefonn» i drift i dag. Norled har om lag 50 ferjer i drift. Målet er at 18 nye batteriferjer skal i drift de nærmeste årene. Norled anslår ifølge NRK, at halvparten av deres ferjer vil være elektrifiserte innen 20222.
Fjord1 skal alene investere for mer enn fem milliarder kroner i el- og hybridferjer de kommende årene.