23948sdkhjf

- Bør trene på nedbemanning

Dette går fram av en ny rapport, som er lagt fram etter at om lag 50.000 i olje- og gassbransjen mistet jobbene sine i forbindelse med oljekrisen.

Det er NRK som skriver at bedriftene kanskje bør trene på å bemanne ned i oppgangstider – og ikke bare ta støyten når nedgangstidene kommer.

En av bedriftene som merket oljekrisen kraftig, var Aker Solutions. Oljeserviceselskapet måtte si opp om lag 2500 ansatte i perioden 2013 til 2016, skriver NRK. Totalt var det nærmere 50.000 innen olje og gass som måtte gå i samme periode.

– Vi kan alltid forbedre prosesser med nedbemanning. Vi har lært at vi må gi ansatte mer informasjon og oppfølging som for eksempel hjelp til jobbsøking, sier informasjonsansvarlig i Aker Solutions, Cathrine Gjertsen til NRK.

Det er forskningsinstituttet Norce, som har sett nærmere på oljekrisen, og slår fast at ja, det var noen kriseår. I rapporten går det fram at situasjonen var spesielt krevende både på grunn av lengden og omfanget av den. «For de involverte var det utmattende», heter det i rapporten, skriver NRK. Det er ifølge rapporten spesielt tøft for de som blir igjen i bedriftene når nedbemanningen rammer. Det har ført til flere sykmeldinger og mer slitasje.

Forskerne bak rapporten ønsker å starte en debatt om ansiennitetsprinsippet, som stort sett gjorde seg gjeldende ved oljekrisen. Det er som oftest de med den mest ferske kompetansen som må gå når nedgangstidene rammer, og det er den eldre garde som blir sittende igjen med økt arbeidsmengde og nye arbeidsoppgaver.

I rapporten påpekes det at bedriftene bør forberede planer, strategier og taktikker for nedbemanning i gode tider.

Informasjonsdirektør Tommy Hansen i Norsk Industri sier til NRK at i enkelte bedrifter blir det værende igjen mange eldre arbeidstakere. Dette fører til at arbeidsgiverne igjen må rekruttere flere ansatte, sier han.

Informasjonsansvarlig Gjertsen hos Aker Solutions sier at for dem var både ansiennitet og kompetanse viktig når man måtte nedbemanne. Men til tross for at de med kortest ansiennitet ofte var de som måtte gå, satt selskapet igjen med mange dyktige og erfarne ansatte.

INFORMASJONSANSVARLIG Cathrine Gjertsen i Aker Solutions. FOTO: AKER SOLUTIONS

– Vi må først og fremst prøve å ansette riktig og ha en fornuftig kombinasjon av fast ansatte og innleide for å takle svingningene i bransjen, sier Gjertsen til NRK.

Aker Solutions legger fram sine resultater for fjerde kvartal 2018 fredag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094