23948sdkhjf

Mye «havnetid» for handelsflåten

DNV GL har beregnet hvor mye av den kommersielle handelsflåten skip ligger til havn eller for anker: Nesten halvparten av tiden.

Dette er funn som presenteres i DNV GLs rapport «Maritime Forecast to 2050». Skipsrevyen har fått tilgang til rapporten, og skriver at skip i den kommersielle handelsflåten gjennomsnittlig ligger stille i havn eller for anker i om lag 45 prosent av operasjonstiden. Og ikke nok med dette: I løpet av denne tiden forbrennes hele 15 prosent av drivstoffet.

Ifølge undersøkelsen er de mindre skipene som ligger mest i havn og for ankring. Disse skipene har også kortere reisedistanser og mindre energibehov.

Magnus Strandmyr Eide hos DNV GL, sier til Skipsrevyen at funnene er svært interessante.

- Tallene overstiger tidligere estimater, og overrasker folk i bransjen når vi viser dem frem, sier sjefskonsulenten som er spesialist på klima og miljø hos DNV GL.

Han sier at for de mindre skipene som oftere ligger i havn, er reisedistansene og mindre energibehov viktere enn tiden i havn på grunn av egnetheten for å bruke elektrisitet eller andre alternativ til diesel.

Han legger til overfor Skipsrevyen at dette er noe DNV GL jobber mye med i andre analyser, både for myndigheter og for næringen.

 Sjefskonsulenten poengterer viktigheten av å se på alternative drivstoffkilder for å nå målene om 50 prosent reduksjon i henhold til IMO. I denne forbindelsen har DNV GL utviklet «The Carbon Robust Ship Consept». Dette er et program der rederiene kan bestemme om skipene dere er «forretningsmessig robuste» om fem, 10 eller 15 år. Dette blir spesielt viktig nå man vet hvilke store endringer skipsfarten står overfor de nærmeste årene.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062