Forsker på selvkjørende skip
Det er E24 som skriver dette. Om noen år vil det nemlig bli vanligere å se selvkjørende fartøy langs norskekysten, og da er det for DNV GL viktig at teknologien virker. I utviklingen av selvkjørende skip har de gått i tospann med NTNU og ReVolt-konseptet.
Det tre meter lange «skipet» har seilt rundt i Trondheimsfjorden en stund og er fulgt av årvåkne NTNU-studenter. «ReVolt» er blitt lagt merke til av mange i skipsindustrien.
– Grunnen til at vi har utviklet ReVolt og satser så tungt på autonomi, er at vi vil lære. Ikke fordi vi har planer om å konkurrere med aktørene i skipsindustrien på dette feltet, sier Tom Arne Pedersen, som er principal researcher i DNV GL til E24.
ANSVARLIG: Tom Arne Pedersen er ansvarlig prosjektet for selvkjørende skip i DNV GL. FOTO: DNV GL
Han sier at hovedmålet med ReVolt er å finne ut om autonome skip er like sikre eller sikrere enn konvensjonelle fartøy, som legger til at det fortsatt vil finnes kapteiner, men at disse vil kanskje gå på jobb i et kontrollrom på land – og ikke om bord i fartøyet.
Det DNV GL kaller «modellprosjektet» gir en svært god mulighet til å få demonstrert autonomi, å utforske mulighetene med teknologien, samt å utvikle en testplattform for disse systemene. Det gjør selskapet i tett samarbeid med NTNU.
ReVolt-minibåten finnes i en digital tvilling, og det er denne datamaskinen som sørger for at de tekniske systemene skal fungere. Løsningene her brukes av studentene før de tester de ut på sjøen med den lille minibåten, skriver E24.
Pedersen i DNV GL sier at dette brukes også for å utvikle selskapets egne testverktøy. Utfordringen ligger i regelverket til sjøs og de tekniske løsningene som datamaskinen leverer. Disse må på et vis samkjøres, og her ligger det mye planlegging og samarbeid i framtiden mellom industrien og skipsnæringen, mener han.
Pedersen spår at autonome skip vil kunne bli en del av det han kaller logistikknettverket langs kysten vår i løpet av 10 år. Til e24.no sier han at ikke har noen tro på at all skipstrafikk blir erstattet, men at deler av den kan peke seg ut som alternativ – for eksempel transport av gods nær kysten. Også Pedersen har «Yara Birkeland» i bakholdet når han snakker om autonome skip.