23948sdkhjf

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

- KNM «Helge Ingstad» vil aldri kunne seile igjen. Ordene tilhører tidligere direktør ved Kværner Florø, som var med på å bygge modulene til fregatten.

Den tidligere direktøren, Gustav Johan Nyland, sier til lokalavisa Firda at det er fullt mulig å reparere skadene på skroget på KNM «Helge Ingstad», men han har likevel liten tro på at fregatten vil kunne seile igjen.

- Til det er skadene på elektronikk og utstyr altfor store etter så lang tid under vann, sier Nyland til Firda. Han var tidligere direktør ved Kværner Florø. Verftet bygde flere av modulene til «KNM «Helge Ingstad» og de fire andre fregattene. Florø-bedriften var underleverandør til hovedentreprenør Navantia.

En annen som uttaler seg om fregattens framtid er Lars Gørvell-Dahll. Han er bransjesjef for Maritim i Norsk Industri, og han sier til Teknisk Ukeblad (TU) at det det er vanskelig å se for seg at fartøyet kan kunne seile igjen. Han har tidligere erfaring som maskinsjef i Sjøforsvaret og også arbeidet som verftsdirektør i Kværner. Han har også vært direktør i Kongsberg Maritime, skriver TU.

En annen ekspert som også tviler på om fartøyet vil kunne seile igjen, er tidligere regionalsjef i DNV GL i Norge og Nord-Europa, Jon Rysst. Han var ansvarlig for den maritime virksomheten i DNV GL. Også han er skeptisk til KNM «Helge Ingstad»s framtid som sjøgående fregatt, ifølge TU.

TU har snakket med flere andre skips- og sjøfartseksperter, og de synes å være enige om at skroget kan repareres, men at det er lite som tyder på at fregatten vil seile igjen etter så lang tid under vann. En professor ved NTNU sier til avisa at det kanskje vil være mer økonomisk å hugge opp båten, og gjenbruke stålet. NTNU-professoren er også usikker på om skroget tåler en eventuell heving. Her får han støtte fra Rysst – tidligere DNV GL.

Flere av de som har levert utstyr til fregatten, følger situasjonen nøye. Rolls Royce, som har levert styremaskiner for roret, opplyser til TU at det er mulig å foreta reparasjoner, men at utstyret må undersøkes først. Også for Kongsberg Gruppen, som har bidratt med mye maritimt utstyr, er det vanskelig å si noe konkret om hva som kan berges av utstyret på nåværende tidspunkt.

Forsvarsmateriell har hele tiden jobbet utifra at KNM «Helge Ingstad» skal kunne seile igjen, men til TU uttaler nå etaten at de materialle skadene på fartøyet er betydelige. «Vårt mål er å berge så mye av materiellet vi kan gjennom konservering og preservering», heter det i en epost til TU.

Ifølge Sjøforsvarets informasjonsside om KNM «Helge Ingstad» er det lite som tyder på at hevingsarbeidet vil bli foretatt denne uka. Til det er være og værprognosene for dårlig til det.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094