Ny kontrakt for Sletta Verft
Fartøyet er utviklet av Møre Maritime AS i nært samarbeid med rederiet Frøy Akvaressurs AS og representerer en nyskapning innen servicefartøysektoren.
«Macho 25», som båten heter, er optimalisert for sikre serviceoperasjoner helt inntil merdene, og for eksponerte områder i dårlig vær. Fartøyet er designet for følgende arbeidsoperasjoner:
- Ankerhåndtering
- Utsetting og stramming av rammefortøyning
- Håndtering av not, opptak, utsetting og montering
- Avlusning med hydrogenperoksid
- Inspeksjon, vasking og desinfisering av anlegg, merder og bunnringer
- ROV-og dykkeoperasjoner
- Slepeoperasjoner
- Transport og frakt til og fra anleggene
Fartøyet skal bli nær 20 meter langt, og er 10,6 meter bredt, og det skal bygges i stål.
«Macho 25» har såkalt grønn profil og utrustes med dieselelektrisk løsning og batteripakke, skriver selskapet i en pressemelding.
Båten er spesielt utviklet for avanserte og tunge servicearbeider i forbindelse med havbruksoperasjoner. Det er lagt vekt på robuste og enkle løsninger for god driftsvennlighet. Stor propell, lettdrevet skrog og dieselelektrisk løsning og batteripakke gir miljøprofil og lavt drivstoff forbruk, skriver Sletta verft i pressemedlingen videre.
Arbeidsdekket er på 120 kvadratmeter med verksted og servicerom.
Tidligere i februar overleverte Sletta sitt nybygg nr. 174 «Tristein» til Salmar Farming – en aluminiums katamaran på 14,9 x 7,5 meter.
Kilde: Pressemelding fra Sletta Verft