23948sdkhjf

Spanjolene vil delta i fregatt-etterforskningen

Det spanske verftet Navantia har fått mye av skylden for at KNM «Helge Ingstad» sank etter kollisjonen i november i fjor. Nå vil spanske myndigheter være en del av etterforskningen etter ulykken.

Det er Bergens Tidende (BT) som skriver dette, samme dag som det er større muligheter enn på lenge at hevingen av fregatten kan ta til. Begge kranlekterne dro ut til havaristen søndag, for å være klar til eventuell heving mandag. Hevingen krever seks dager med godt vær, og det er mulighet for dette nå. En avgjørelse vil bli tatt mandag.

BT skriver at spanske myndigheter vil være en del av etterforskningen etter kollisjonen mellom TS «Sola» og KNM «Helge Ingstad» 8. november i fjor.

Det spanske verftet Navantia, som er statlig eid, sto for selve hovedbygningen Forsvarets nye fregatter, inkludert KNM «Helge Ingstad». Nå har den spanske havarikommisjonen meldt sin interesse for å være med i etterforksningen av ulykken. Det er spesielt.

Det har kommet kritikk mot det spanske verftet, som de mener er ufortjent. Derfor ønsker den spanske havarikommisjonen å være en del av etterforskningen. Ett av de kritiske punktene er at det kan ha vært en designfeil ved fregatten, fordi den tok inn for mye vann. Skottene skulle vært tette, og KNM «Helge Ingstad» skulle holdt seg flytende til tross for skaden skipet ble påført i sammenstøtet.

For ei ukes tid siden kom det varsler fra norske myndigheter om at de muligens ville gå til søksmål mot Navantia. Dette kommer oppå Forsvarets mulige erstatningskrav som ble framsatt tidligere i vinter. Dette er noe Navantia, som er et av Europas største verft, ikke kan sitte å se på. Verftet har har flere 1000 ansatte. Dette skal være bakgrunnen for at den spanske havarikommisjonen nå har meldt sin interesse i etterforskningen.

Det er Sjøloven som regulerer havarikommisjonens arbeid. I denne loven går det fram at «undersøkelsesmyndigheten skalk gi særlig berørte fremmede stater rett til å delta i undersøkelsene». Dette gjelder blant annet de statene som har vært involvert – der skip er registrerte – stater med borgere som har vært rammet og staten der ulykken skjedde. BT skriver at Spania ikke oppfyller noen av disse kriteriene. Når dette er sagt heter det videre i Sjøloven: «Stater som har informasjon som kan være av sentral betydning for undersøkelsene, eller som på annet vis har vesentlig interesse i undersøkelsene kan være med».

En professor i sjørett sier til BT at han aldri har opplevd at en stat der et skip er blitt designet eller bygd krever å få være med i granskningsarbeidet. Men han er ikke overrasket.

Statens havarikommisjon i Norge opplyser at de vil underskrive en samarbeidsavtale med den spanske havarikommisjonen denne uka.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093