Havila Shipping velger Rolls-Royce-system
EMS-systemet fra Rolls-Royce ble først introdusert i november 2017, som en av flere nye intelligente løsninger for service og overvåking av skip. Siden den tid har løsningen blitt installert på over 50 skip.
– Havila var opptatt av at systemet beviselig gir driftsfordeler for flåten, og er enkelt å bruke. Rederiet ønsket at mannskapet skal kunne følge energiforbruket til skipet, uten at det innebærer en ekstra arbeidsbelastning for dem, sier Kristian Kleiveland, salgssjef for Ship Intelligence hos Rolls-Royce.
En viktig fordel ved EMS-systemet er at mannskapet om bord kan følge med på hvordan driften av skipet påvirker energiforbruket i sanntid, og dermed kan de også gjøre nødvendige endringer for å bruke mindre energi. Systemet har sensorer som blant annet måler drivstofforbruk i forhold til skipets fart, el-forbruk samt forholdet mellom propellbladenes vridninger og omdreiningshastighet. I tillegg hentes det data fra sensorer på DP-systemet (Dynamisk Posisjonering) for å beregne hvordan eksterne krefter som vind og bølger påvirker skipet.
Dataen som hentes fra sensorene er tilgjengelig for mannskapet om bord med en gang, men blir også kryptert og sikkert sendt til en webportal hos Rolls-Royce som kan sammenligne de ferske opplysningen med for eksempel historiske driftsdata og servicehistorikk.
- Alle dataene er tilgjengelig for rederiet på land, så de også kan se endringer som er gjort og hvordan det har direkte innvirkning på drivstofforbruket. Det er også mulig å sammenligne data mellom flere skip i flåten, sier Kleiveland.
– For oss var det viktig å finne et mannskapsvennlig system for å redusere energiforbruk. Våre skip er dessuten utstyrt med propulsjon og maskineri fra Rolls-Royce, så EMS-systemet deres passer oss godt, sier Olav Haug Vikebakk, viseadm. direktør i Havila Shipping. Han legger til at systemet er lett og bruke og forstå.
– Verktøyet gjør det mulig å sette i verk endringer som umiddelbart reduserer forbruk av drivstoff og dessuten reduserer unødige driftstimer på maskineriet, som for eksempel hjelpemotorene. Effekten merkes ikke bare på driften i et miljøperspektiv, men også på bunnlinja, sier han.
De rederiene som allerede har installert EMS fra Rolls-Royce på sine fartøy, forteller om årlige drivstoffbesparelser på opptil 20 prosent. Havilas skip vil være i gang med det nye systemet allerede fra 1. mars 2019.
Kilde: Pressemelding fra Rolls-Royce