Nok en cruise-kontrakt for Ulstein
Fartøyet, som skal bygges på CMHI-verftet i Kina, er et CX103-design med X-BOW og er designet av Ulstein Design & Solutions AS.
Designkontrakten for Sun Stone Ships var den første cruisekontrakten for Ulstein, et skipsdesignselskap med lang erfaring fra offshoreindustrien. Den patenterte skipsbaugen, X-BOW, ble opprinnelig utviklet for tøffe værforhold, men har også en fordel ved at den gir mer plass i baugområdet. Denne ekstra plassen har på dette skipet blitt utnyttet til romslige salonger med god utsikt.
Vantage Cruise Line har chartret det fjerde fartøyet, "Ocean Explorer", og har til nå planlagt cruise til steder som sørøst-Asia, Middelhavet og Skandinavia.
Infinity Class-fartøyene er 104,4 m lange og 18,4 m brede. De har passasjerkapasitet på 130-200, og mannskapskapasitet på 85-115. Skipet er lite nok til å gi en intim atmosfære, og stort nok til å kunne by på det meste av forventede tjenester og fasiliteter, blant annet jacuzzi, bar og restaurant, boutique, utandørskino, treningsstudio og spa. Skipet har mye utstyr for utandørsaktiviteter, for eksmpel sykler, padlebrett og kajakker, og små ilandsettingsfartøy.
Infinity-prosjektet er et samarbeid over landegrenser, der rederiet, chartreren og interiørdesignerne holder til i USA, skipsdesignet er utviklet i Norge, og skipsbyggingen foregår i Kina.
Det første fartøyet i denne serien på potensielt 10 skip, “Greg Mortimer", er i sluttfasen for planlagt levering i tredje kvartal 2019.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein