Storskip sjøsatt i Kina
På samme tid ble det også holdt en brennestartseremoni på skip nummer tre i serien.
Ifølge Xianpu Hu, administrerende direktør i China Merchants Industry Group, ble byggingen av fartøy nummer 1 igangsatt 16. mars 2018, for mindre enn et år siden. Dette har de klart på grunn av det gode samarbeidet med leverandører og serviceindustrien.
Niels Erik Lund, president for SunStone Ships, sa i sin tale at mer enn 1,8 millioner arbeidstimer har blitt lagt ned i dette skipet.
- Dette er første gang et ekspedisjonscruiseskip er blitt bygd på et kinesisk verft. Framdriften har vært god og hele tiden ligget som planlagt. Jeg er overbevist om at vi kommer til å få se en trygg og god levering av dette fartøyet senere i år, slik at fartøyet kan starte turene sine til Antarktis denne vintersesongen, sa han.
Ulsteins kontrakt er med CMHI-verftet. Fire faste kontrakter med verftet har til nå blitt signert. Videre ligger det inne seks opsjoner. Alle fartøyene er i SunStones INFINITY-serie av polare ekspedisjonsfartøy. Disse skipene er 104,4 m lange og 18,4 m brede. De har en passasjerkapasitet på 130-200, og en mannskapskapasitet på 85-115, og er bygd etter isstandarden PC6, Cat B.
Kilde: Ulstein