Skal utforme nytt ferjedesign
Dette skriver Deltamarin i en pressemelding.
Deltamarins kontrakt omhandler grunnleggende og detaljerte designtjenester for alle skrog- og maskinområder. Verdien av kontrakten med RMC er ca 4 millioner euro. Arbeidet vil bli gjennomført i 13-14 måneder på Deltamarins kontorer i Finland og Polen med hjelp av ulike nettverksselskaper.
- I skipsbygging i Rauma har vi et langt samarbeidsforhold med Deltamarin, og det er viktig å fortsette denne samarbeidsånden i fremtiden, sier konsernsjef for RMC Jyrki Heinimaa. Vi på Deltamarin er veldig glade for å fortsette det strategiske samarbeidet med RMC, som vi startet i MOLS-prosjektet. Det er flott å være en del av reisen, gi ingeniørtjenester og støtte RMC i å gjennomføre vekstplanen, sier Janet Uotila, adm.direktør for Deltamarin.
Fergen har en fraktkapasitet på 1.500 lane meter for lastebiler på to lastdekk, og hun vil ta imot 800 passasjerer. Hun er designet for å få lav miljøpåvirkning, med maskiner som kjører på en doble drivstoff- og batteriløsninger. Hovedkilden til drivstoff er flytende naturgass (LNG). Fartøyet vil også kunne benytte flytende biogas (LBG). For å sikre sin evne til å navigere selvstendig om vinteren i de krevende isforholdene i Kvarken-regionen, vil hun ha en isklasse på 1A Super. Fergen er planlagt å bli levert i 2021, og hun vil operere daglig i Kvarken-regionen mellom Vasa-byene i Finland og Umeå i Sverige.
Kilde: Pressemelding fra Deltamarin