23948sdkhjf

Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

Prestisjebåten «Norwegian Gannet» går i valfart mellom Norge og Danmark, uten at Nærings- og fiskeridepartementet har godkjent det den holder på med.

Ifølge Sysla.no har slaktebåten «Norwegian Gannet» allerede slaktet nærmere 3000 tonn med fisk. Det har den gjort ved å hente fisk fra norske oppdrettsmerder på Vestland, og slaktet fisken om bord og bragt fisken til det hypermoderne mottaket i Hirtshals. Men Nærings- og fiskeridepartementet har fortsatt ikke gitt grønt lys til denne virksomheten.

Stridens kjerne står om slaktefartøyet kan få lov til å slakte og bringe fisken direkte fra oppdrettsmerd – uten at fisken har vært innom fastlandet i Norge for «godkjennelse». Sysla.no skriver imidlertid at i løpet av årets snart tre første måneder har båten kjørt 15 turer tur/retur Norge og Danmark. Målet er at slaktebåten skal ha to til tre turer hver uke fra oppdrettsmerdene til mottaket i Hirtshals. Det at fisken nå ikke må innom norsk landjord for «godkjennelse» før den fraktes utenlands kan være med på fjerne flere ledd i oppdrettsnæringen.

– Hav Line tar til etterretning at regjeringen er svært bekymret for den såkalte produksjonsfisken. Det står også i regjeringserklæringen at regjeringen skal ha en restriktiv politikk for produksjonsfisk, sier Carl-Erik Arnesen til Sysla. Han er adm. dir. i rederiet som driver «Norwegian Gannet», Hav Line.

Hvordan kan så slaktebåten fortsette å gå nærmest for full maskin mellom oppdrettsmerder på Vestlandet og Hirtshals, fullastet med laks? Jo, «Norwegian Gannet» opererer nå etter en midlertidig forføyning fra Bergen tingrett, som i januar ga rederiet rett i sin tolkning av regelverket.  Denne kjennelsen har departementet anket, og det er begjært nytt rettsmøte. Inntil så skjer kan altså Hav Line frakte fisk direkte til Danmark.

Hav Line, som altså eier og drifter slaktebåten, mener at det føres en skremselspropaganda mot deres nyvinning. Samtidig har rederiet kommet med et kompromissforslag, som går ut på at fisken kan sorteres ved en tollterminal i Hirtshals, og at produksjonsfisken – det vil si fisk med skader og sykdommer – kan fraktes tilbake til Norge. Det går nemlig svært mange ferjer fra den danske kystbyen til Norge daglig. Disse kan bringe produksjonsfisken tilbake til gamlelandet.

– Vi er det eneste slakteskipet i Norge og er et prøveprosjekt. Nå må vi få muligheten til å motbevise skremselspropagandaen, eller gi politikerne faktiske argumenter for å stoppe oss, sier Arnesen til Sysla.no

Nærings- og fiskeridepartementet liker ikke at «Norwgain Gannet» allerede nærmest er i full operasjon. Departementet skriver i en e-post til Sysla.no at Hav Lines klage fortsatt er til behandling. Departementet registrerer at rederiet ønsker en vurdering av deres nye forslag til løsning på konflikten.

En ny forskrift er på trappene, og den vil også gjelde for «Norwegian Gannet».

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08