23948sdkhjf

Rederiets største investering

Egil Ulvan Rederi har inngått avtale om bygging av stykkgods/fryseskip med Tersan Shipyard.

Dette kommer fram av en pressemelding mandag.

Skipet får navnet «Oddrun With», og er oppkalt etter skipsreder Egil Ulvan sin avdøde ektefelle, som hadde en sentral rolle i oppbygging av rederiet.

I et marked med svak prisvekst og stadig større fokus på miljø, er det avgjørende at tonnasjen kan leveres på konkurransedyktige vilkår. Dette er selskapets største enkeltstående investering og representerer det ypperste av grønn teknologi som kommer til å trafikkere kysten de kommende år, heter det i en pressemelding fra selskapet.

– Rederiet fyller 100 år og dette blir selskapets skip nummer åtte, som nå kontraheres i jubileumsåret 2019, sier daglig leder Arild Hoff i en kommentar.

Skipet skal leveres i fjerde kvartal 2020.

Fartøyet har en total lengde på cirka 86 meter og total bredde inkludert brovinger på cirka 24 meter. Maksimal dødvekt vil være cirka 3.500 tonn.

Fartøyet er designet for fleksibel og kombinert frakt av stykkgods, kjølevarer og containerlast. I tillegg vil det bli installert et lossesystem for levering av fiskefór til oppdrettsanlegg langs kysten.

Det er i alt fem lasterom med kapasitet på cirka 6.500m3 der cirka 4.000m3 er kjølerom. I tillegg vil det være stor containerkapasitet på dekk og i lasterom.

For optimal lasting og lossing blir det installert ein fullautomatisert dobbel palleheis med kapasitet på 2x5t. Fartøyet vil også ha en 120t hovedkran og 20t hjelpekran.

Lossesystemet for fiskefôr sammen med dynamisk posisjonering av fartøyet vil sikre effektiv og berøringsfri lossing direkte til fórflåtene på oppdrettsanlegg.

Fartøyet vil i hovedsak operere på flytende naturgass (LNG), noe som gir betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser. Det vil bli installert en batteripakke som gjør det mulig for optimal drift av maskineri og kraftreserver når det er behov for det. Batteripakken skal også kunne lades fra landstrøm og vil ha tilstrekkelig kapasitet til å operere fartøyet helelektrisk i en gitt tidsperiode, for eksempel ved manøvrering til kai eller ved kailigge. Dette vil kunne redusere støy betraktelig for eksempel under operasjon i befolka områder. Hovedkran og palleheis er arrangert med regenerering av strøm som mates inn på batteriet. På den måten vil en stor del av effektforbruket til lastesystemet gjenvinnes.

En av de virkelig teknologiske nyvinningene tatt i bruk i dette fartøyet, er utnytting av kulde i LNG systemet til nedkjøling av fryserommene. Tradisjonelt står kjølemaskineri for et betydelig energiforbruk i denne type fartøy.

 

Kilde: Pressemelding fra Egil Ulvan Rederi

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094