Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter
Tre dager tok det å løfte fire av de siste brikkene i Johan Sverdrup puslespillet på plass – de to siste plattformdekkene, en bro og et flammetårn. Løftet av prosessplattformen er det tyngste gjennomført offshore noensinne.
– Nå er vi i ferd med å konkludere installasjonskampanjen for første byggetrinn av Johan Sverdrup. Å få de siste byggeklossene i gigantprosjektet på plass nå er viktig for å kunne sikre oppstart av feltet som planlagt i november i år, sier Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup.
De to siste plattformdekkene ble installert med ett-løft teknologien til tungløftfartøyet Pioneering Spirit. Løftet av prosessplattformen på nærmere 26.000 tonn satte en ny løfterekord offshore, og ble gjennomført tirsdag morgen på fire timer med en klaring på kun 25 meter fra resten av feltsenteret. Løftet av utstyrs- og boligplattformen på 18.000 tonn ble gjennomført tidlig fredag morgen på kun 3.5 timer. Fra løftet av prosessplattformen startet tirsdag morgen til boligplattformen hadde blitt løftet på plass på fredag tok det under 72 timer.
I perioden ble også det siste flammetårnet og broen som knytter prosessplattformen til boreplattformen løftet på plass av tungløftfartøyet Thialf. Den siste broen som vil knytte utstyr- og boligplattformen sammen med resten av feltsenteret vil installeres ved neste mulige værvindu.
– Vi har gjennomført det tyngste løftet offshore noensinne. I løpet av kun tre dager har vi løftet på plass nesten 47 000 tonn. Dette hele har blitt gjennomført på en trygg og effektiv måte uten skade på mennesker eller miljø, sier Ståle Hanssen, ansvarlig for prosjektering, installasjon og ferdigstilling i Johan Sverdrup-prosjektet.
– Grundig planlegging og ikke minst høy presisjon i gjennomføringen i samarbeid med våre leverandører og partnere har gjort dette mulig, sier Hanssen.
Installasjon og ferdigstillingsfasen ute i havet på Johan Sverdrup startet med installasjon av understellet til stigerørsplattformen i august 2017. Etter det har ytterligere tre stålunderstell, fire plattformdekk, to broer, to flammetårn, 200km med kraftkabler, og mer enn 400 km med rørledninger kommet på plass. Mer enn 2000 fartøysdøgn knyttet til installasjon og marine aktiviteter har blitt gjennomført så langt, uten alvorlige skader på mennesker eller miljø.
– Vi er stolt over hva Johan Sverdrup-prosjektet har fått til sammen med våre partnere og leverandører. Samtidig er vi ikke i mål enda. Mye arbeid gjenstår, men med installasjonskampanjen unnagjort er vi i rute for å kunne starte produksjonen i november, sier Bokn.
Først på agendaen står oppkobling, testing og ferdigstilling av de to siste plattformdekkene. Deretter følger testing og sikring at alle fire plattformer, og feltsenteret som helhet, fungerer som ett. I tillegg kommer også arbeid med å ferdig knytte opp de åtte forborede produksjonsbrønnene på feltet.
Kilde: Pressemelding fra Equinor