En bransje i stor endring
- Bransjen må fortsatt være forsiktig, fordi vi må nok regne med lav dollarkurs en god stund framover. Samtidig kan næringen se fram imot noen gode år, spesielt dersom noen av funnene vi nå utforsker slår til.
Det sa adm. dir. Jarand Rystad i Rystad Energi da han talte på Modifikasjonskonferansen i Stavanger onsdag. Han fortalte for de nærmere 300 deltakerne at de ser for seg en oljetopp i 2024, til tross for at skiferoljen har tatt mye av markedet. Han sa videre at offshore er opp 12 prosent over nivået for de siste tre årene, men understreket samtidig at norsk oljebransje ikke kommer opp på toppnivået fra 2013 på 30 milliarder kroner.
- Fram mot 2017/18 gikk nivået ned til 15 milliarder, altså en halvering. Men vi kan forvente en økning opp mot 25 milliarder hvis alle letinger og prospekter slår til, sa han.
Han refererte til ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som viser at det var en økning i investeringene på norsk sokkel i 2019 på 13 prosent, mens disse investeringene vil ha en økning på 39 prosent i 2020. Jarand understreket også at livstidsforlengelser er regelen mer enn unntaket for Equinors moderplattformer, og dro fram Gullfaks A, B og C, Oseberg, Snorre A, Nome og Aasgård.
- Dere må være forsiktige fordi dollarprisen vil være lav i noen år, avsluttet han.
RASK ENDRING: Mark Richardson fra Neptune Energy holdt et inspirerende foredrag om de raske endringene i verden.
Mark Richardson fra Neptune Energy hadde "tilpasning i det nye forretningsmiljøet" som tema for sitt foredrag. Han viste de frammøtte tre ulike oversikter, som viste hvilke av verdens selskaper som er de største i verden. Mens et firma som General Motors var neststørst for tre 10-år siden er det i dag Apple, Facebook, Amazon og Microsoft som topper listen over de største selskapene i verden.
- Jeg viser denne utviklingen fordi den sier noe om endringstakten i verdens forretningsmiljø. For 10-15 år siden var det ingen som visste hva Iphone var, i dag klarer vi oss ikke uten den. Verden endrer seg i et enormt tempo, verden er blitt mer usikker (Brexit, Trump, oljeprisfall), verden er blitt mer komplisert (det er vanskelig å legge langsiktige planer), verden er blitt mer tvetydig (fake news etc) og kommunikasjonen er fullstendig endret (mobiltelefoner, Facebook, Snapchat, What's App etc), sa Richardson. Han la vekt på at kommunikasjonen er horisontal, og ikke lenger vertikal og lineær som tidligere.
- Du må selv endre tankesettet ditt på hvordan du agerer og gjør handel på, selv om folk ikke liker endring. Det er blitt vanskeligere å legge langsiktige planer fordi utgangspunktet kan være fullstendig forandret når planen skal være ferdig, sa han.
Neptune Energy har vært i Norge i ett års tid. Han sa det vil ta tre til fem år før Neptune vil være fullstendig oppe og går i Norge,fordi det er et nytt marked og fordi markedet er i stadig endring.