Verftene vil reforhandle 20 år gammel avtale
Norske skipsverft har mer enn nok å gjøre, men inntjeningen er for dårlig. Nå vil de se på en 20 år gammel avtale med Norges Rederiforbund på nytt.
Det skriver Skipsrevyen. På nettsiden til magasinet går lederne for Fitjar verft og Aas Mek. ut og uttrykker sin bekymring for verftenes bunnlinje. Inntjeningen er for dårlig, hevder de, dette til tross for at norske verft har mer enn nok å gjøre.
Årsaken til dette er at norsk arbeidskraft er dyr, og at verftene tar for stor risiko i forbindelse med kontrakter som er inngått med rederiforbundet, og som styrer nybyggingen av fartøy ved verft her i landet. Den avtalen kalles Skip 2000.
Nå vil Norske Verft, som organiserer svært mange av verftene her i landet, reforhandle deler av avtalen.
Verftsindustrien har vært gjennom en stor endring de siste årene, ikke minst på det som gjelder innovasjon og underleverandører. Skipsrevyen skriver at interesseorganisasjonen mener at verftene sitter igjen med svarteper når noe går galt, og dermed sitter de igjen med regningen.
Skip 2000-avtalen er 20 år gammel, så tiden er kommet for en revisjon av denne, skriver magasinet. Man ønsker en moderniseringen av hele verftsindustrien, og derfor må avtalen fornyes og moderniseres.
Verftene utfører i dag ikke bare selve byggingen, men har også ofte ansvar for designet. Videre er grønn skipsfart blitt et hett tema med batteridrift og andre bærekraftige temaer som bærende elementer.