«Romferje» for lokalbefolkningen
Den er ikke bare moderne med helelektrisk framdrift, men den nye ferja som skal frakte innbyggerne fra øya Barmen, ser nærmest ut som et romskip - eller ei romferje om du vil.
Det er NRK som skriver om den nye ferja, som skal trafikkere Barmen-Barmsund i Selje kommune. Det er en helelktrisk ferje, som kan ta 10 biler og 48 passasjer. Ferja, som bygges ved Måløy Verft i samarbeid med fler selskap i Vågsøy, blir noe helt annet enn dagens ferje.
- Dette blir et romskip sammenliknet med den gamle ferja, sier prosjektansvarlig Hans Kristian Hop hos Vidar Hop Skyssbåter AS til NRK. Det er de som driver ferja M/F «Barmsund».
En oversikt fra Vegdirektoratet viser at det inngangen til 2022 vil være mer enn 70 ferjer med batteri installert her i landet, og helelektrisk drift var også et krav da Sogn og Fjordane fylkeskommune lyste ut sambandet som den nye ferja skal trafikkere.
Den nye ferja skal etter planen settes i drift 1. juni, og er bygd i kompositt. Det gir flere fordeler, der vekt kanskje er det mest framtredende. Videre vil et komposittskrog ikke ruste eller bli tært i.
At ferja er bygd i blandingsmaterialet kompositt har mange fordelar, påpeiker Lundebrekke.
– Vekt er kanskje den største fordelen. Så har du slitestyrke, eit komposittskrog vil aldri ruste eller bli tært i.