23948sdkhjf

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

De ansatte på Ulstein fulgte tirsdag spente med da skroget til det polare ekspedisjonscruiseskipet «National Geographic Endurance» kom fram til verftet. Dette er første gang et X-BOW-cruiseskip skal bygges på verftet.

Fartøyet til Lindblad/National Geographic skal nå gjennom et omfattende utrustingsarbeid.

Skroget skal etter hvert inndokkes i dokkhallen, der man tar til med isoleringsarbeid og elektroinstallasjoner. Hovedutstyret, blant annet motorer og thrusterer, skal monteres, og senere tar innredningsarbeidet til. Fartøyet er planlagt for levering i første kvartal 2020.

Konsernsjef og president for Lindblad Expeditions, Sven Lindblad, var fascinert av Ulsteins X-BOW -løsning da han valgte hvem som skulle bygge det første polare nybygget i flåten

X-BOW-skroget reduserer fartøyets miljøavtrukk. X-BOW ble opprinnelig tatt i bruk på offshorefartøy i Nordsjøen, med sikte på å opprettholde fart og komfort i noen av verdens villeste hav. De mykere bevegelsene fører til redusert drivstofforbruk.

Den uhindrede utsikten gjør også at mulighetene for å observere dyrelivet blir optimalt. Designet gjør det mulig å se rett fram og ned langs skutesida uten å måtte lene seg framover.

FERDIGSTILLES: «National Geographic Endurance» på vei inn fjorden og til Ulstein verft. Her skal fartøyet utstyres. FOTO: ULSTEIN

«Endurance» har mange rom å tilby passasjerene. Fartøyet er 124,4 meter langt og har lugarkapasitet for 126 passasjerer. De 69 romslige gjestelugarene og suitene inkluderer 12 enkeltlugarer.

Skipet har høy komfortklasse med førsteklasses service for å gi gjestene et rolig og fredelig miljø om bord. Spa- og treningsområdene inkluderer behandlingsrom, badstuer, treningsrom, avslapningsområde og yogarom, og to boblebad med glasvegger ut i sjøen for å kunne slappe av i nær kontakt med naturen. Mattilbudene omfatter en hovedrestaurant med enestående utsikt, grill- og bistroområde.

Lindblad Expeditions har også en avtale med Ulstein om design og bygging av et fartøy nummer to for levering 2021.

Kilde: Ulstein Verft

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078