23948sdkhjf

Acta Centaurus levert fra Ulstein

Acta Marines nybygg, walk-to-work-fartøyet Acta Centaurus, er blitt levert fra Ulstein Verft og er i ferd med å starte på sitt første havvindoppdrag.

Høy kvalitet og leveringspresisjon var avgjørende for Acta Marine da de plasserte sin andre kontrakt ved Ulstein Verft.

- Med de erfaringene vi har gjort på vårt første walk-to-work-skip, Acta Auriga, føler vi oss trygge på at Acta Centaurus vil være svært godt egnet til å arbeide innenfor offshoremarkedet, og da særlig inn mot fornybar energi. Vi er svært godt fornøyde med hvordan Ulstein følger opp prosjektene og leverer. Nå er vi klare til å få fartøyet ut i arbeid, sier Rob Boer, som er administrerende direktør i Acta Marine.

- Vi vet hvor viktig det er å få et fartøy fullført i tide. Dette har vi klart gjennom godt samarbeid mellom Acta Marine og Ulstein på alle nivå, sier Kristian Sætre, administrerende direktør i Ulstein Verft. Han forsetter:

- Vi er sikre på at Acta Centaurus vil være en god arbeidsplattform for eieren og klientene deres.

Ved å vurdere flyten i ulike arbeidsoperasjoner har man utviklet optimaliserte logistikkløsninger. Her er store lasteareal på 1000 kvadratmeter, under tak og ute, med skinnesystem for containere og med god plass til totalt 24 containere. All lastehåndtering er på ett dekk, med trinnløs overføring til last- og personellheisene og videre over til vindturbinene. Logistikkløsingene og SMSTs utstyrsleveranse, med den bevegelseskompenserte gangveien og den integrerte heisen, sikrer en trygg overføring av personer og last i signifikant bølgehøyde opp til tre meter. SMST leverer også en 3D-bevegelseskompensert knekkbomkran som kan håndtere seks tonn last i signifikant bølgehøyde opp til 2,5 meter.

Acta Centaurus har innredning for opp til 120 personer, og med rikelig kontor- og arbeidsplasser tilgjengelig for chartrerne. Messa og salongene rommer blant annet et bibliotek og et spillerom. Skipet har også badstue og treningsrom. De svært lave støy- og vibrasjonsnivåene ligger godt innenfor kravene til DNV-GL sin COMFORT V2-klasse.

Fartøyet er utstyrt med skrogløsningene X-BOW og X-STERN. X-BOW er viktig når fartøyet skal gå i transitt. I møtende sjø vil X-BOW gjøre at skipet vil skjære gjennom bølgene og slag og vibrasjonar blir  reduserte, noe som er svært viktig for trivselen om bord. X-STERN har mange av de samme egenskapene til X-BOW, og vil føre til høyere fleksibilitet ved vindfarmene ved at den forbedrer arbeidsevnen i vinterhalvåret. Når skipet blir holdt posisjonert (dynamisk posisjon/DP) med hekken mot været vil posisjonen kunne holdes med lavere belasting på thrusterne, noe som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094