23948sdkhjf

Dåp for Kystverkets grønne flaggskip

Onsdag 8. mai ble kystverkets nyeste flåtetilvekst – OV Ryvingen – døpt i Ålesund. Hybridskipet er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted.

OV Ryvingen har en batterikapasitet som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag kun på batteridrift.

Med ordene «må hell og lykke følge deg og ditt mannskap» døpte gudmor Anita Christoffersen, avdelingsdirektør ved kystseksjonen i Samferdselsdepartementet, i dag Kystverkets nyeste fartøy –   hybridskipet OV Ryvingen. Dåpen fant sted i Ålesund. OV Ryvingen er et multifunksjonelt fartøy, som betyr at det skal utføre alle typer tjenester langs kysten, fra vedlikehold av merker og lykter, via nymerking av farleder, til å være en ressurs i forbindelse med oljevernaksjoner og annen opprydding.

– Denne typen fartøy er spesielt tilpasset de utfordrende oppgavene som Kystverket har. De fungerer svært godt innen vedlikeholdsarbeid og oljevern langs den krevende kysten vi har i Norge. I praksis gjør de nye fartøyene oss enda bedre i stand til å utføre de viktige samfunnsoppgavene vi er satt til.

- De nye fartøyene representerer også et kjempeløft med tanke på arbeidsforhold for dem som har fartøyene som sin arbeidsplass, sier kystdirektør Einar Vik Arset. 

OV Ryvingen er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted. Det et hybridskip med flere innovative løsninger som bidrar til redusert energibruk – blant annet verdens første permanentmagnet azipull-propeller, en stor «termos» som bruker varme fra hovedmotoren til varmegjenvinning, og et avansert energistyringssystem.

HYBRID: Slik ser Kystverkets nye hybridskip - OV Ryvingen - ut. Her har blant annet Rolls-Royce Marine, Heimli Ship Design, og Fitjar Mek. Verksted bidratt. FOTO: KYSTVERKET

I november 2018 vant Rolls-Royce Marine og Kystverket den internasjonale prisen «The Motorship Award» for OV Ryvingen og Kystverkets fartøysfornyingsprogram. – OV Ryvingen har en batteripakke på hele tre MWh, noe som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag på kun batteridrift. I tillegg kan vi benytte landstrøm der det er tilgjengelig, og kan ligge til kai på batteridrift i opptil et døgn for å ha et havneopphold som er støy- og utslippsfritt. Så her har vi med andre ord fått på plass et grønt flaggskip for Kystverket, smiler kystdirektør Arset.

Rolls-Royce Marine har beregnet at OV Ryvingens klimagassutslipp vil minimum være 35 prosent lavere enn utslippene til Kystverkets første multifunksjonsfartøy OV Utvær, som ble overlevert i 2012. Reduksjonen kan komme helt ned i 84 prosent dersom landstrøm blir tilgjengelig i alle havner OV Ryvingen anløper.

OV Ryvingen er det fjerde fartøyet i henhold til fartøysfornyingsplanen til Kystverket. Tidligere har Kystverket fått OV Utvær (2012), OV Skomvær (2013) og OV Bøkfjord (2016). De to førstnevnte ble levert av Fitjar mekaniske verksted (FMV) i Hordaland, mens sistnevnte ble levert av danske Hvide Sande Shipyard. Kystverkets neste fartøy, som blir en kopi av OV Ryvingen, er allerede under prosjektering. Det skal bygges ved FMV, og den foreløpige planen er at skal det overleveres Kystverket høsten 2020. Nybygget skal hete OV Hekkingen.

Kilde: Pressemelding fra Kystverket

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093