ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt
ABB skal levere hydrogenbasert kraft- og fremdriftsløsning for et nybygd fartøy som skal operere på Rhône-elven i Frankrike.
Gjennom sin rolle i FLAGSHIPS styrker ABB sin rolle som den ledende leverandøren av hydrogenbasert brenselcelleteknologi. Det EU-finansierte initiativet jobber for å sjøsette kommersielle nullutslippsfartøy for innlands bruk og korte avstander til sjøs.
I regi av dette initiativet vil ABB levere en brenselcellebasert kraft- og fremdriftsløsning for en slepebåt. Den bygges for Compagnie Fluviale de Transport (CFT) med estimert levering i 2021. Med hydrogendrevne brenselceller fra fornybar energi vil hele energikjeden til fartøyet være utslippsfritt.
- CFT har vært en innovatør innenfor innenlands vannbasert transport i over 50 år. Å drive elvetransport på en bærekraftig måte er en ny utfordring, men det har blitt vitalt å kutte utslippene i Europas elver, spesielt i bykjernene. Med dette prosjektet sikter vi på å vise at utslippsfri drift er både oppnåelig og kommersielt gunstig, sier Matthieu Blanc, driftssjef i rederiet.
- Ved å ta en aktiv rolle i FLAGSHIPS-initiativet fortsetter ABB å flytte grenser for elektrifisering innen shipping, sier Peter Terwiesch, leder for Industrial Automation i ABB. – Som en av verdens ledende selskaper innen teknologi for bærekraftig transport er ABB dedikert til å utforme fremtidens maritime industri gjennom renere og mer energieffektive fartøy.
ABB har vært FLAGSHIPS-medlem siden starten i januar 2019 og jobbet tett med den finske forskningsorganisasjonen VTT og Ballard Power Systems Europe for å utvikle en 400kW brenselcelle til fartøy.
Prosjektets mål er å demonstrere at brenselceller er en praktisk og leverbar fremdriftsløsning for redere og verft som bygger mellomstore fartøy med kapasitet på over hundre passasjerer eller tilsvarende mengde i gods.
Når brenselcellen er installert, skal skipet etter planen i daglig drift. Det er lagt spesiell vekt på effektiv drivstoffylling for å unngå forsinkelser i ruteplanen. Prøveperioden vil derfor gi verdifull innsikt i optimalisering og utvikling av gode løsninger for fylling av drivstoff.
Med årlige utslipp på rundt 940 millioner tonn CO2 fra maritim transport øker presset på tiltak for å redusere forurensingen. FN-organisasjonen IMO (den internasjonale maritime organisasjonen) en har utviklet en strategi for å halvere klimagassutslippene fra skip innen 2050 basert på 2008-verdier.
Brenselcelleteknologi er ansett for å være en av de mest bærekraftige energiløsningene for å redusere maritime utslipp. Brenselceller omformer den kjemiske energien fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektromagnetisk reaksjon. Konverteringen gir strøm, varme og rent vann.
FLAGSHIPS-prosjektet er støttet av Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), et offentlig og privat partnerskap etablert under Europas Horizon 2020 rammeverk for å akselerere kommersialiseringen av teknologien for transport og energibruk. FCH JU består av Europakommisjonen, brenselcelle- og hydrogenindustrien representert av Hydrogen Europe, samt forskning og utvikling representert av Hydrogen Europe Research. I tillegg er LMG Marine, den norske klyngen NCE Maritime CleanTech og PersEE partnere involvert i CFT-prosjektet.
Kilde: Pressemelding fra ABB