23948sdkhjf

Sterk vekst for Jotun

Godt salg skipsmaling og rusthindrende maling er noe av forklaringen til at Jotuns salg totalt sett økt med 10 prosent i første kvartal. Det er 10 prosent økning fra samme periode i fjor.

 Jotun solgte maling og pulverlakker for 6 245 millioner kroner i årets første fire måneder, Driftsresultatet økte med over 50 prosent til 851 millioner kroner.

Sterk vekst i salget av rusthindrende maling er den viktigste bidragsyteren til omsetningsøkningen, sammen med prisøkninger i alle segmenter. Også salget av skipsmaling er på vei tilbake etter en periode med lav etterspørsel. I tillegg bidrar positive valutaeffekter til vekst på topplinjen.

- Etter en lengre periode med svært krevende markedsforhold innen skipsbygging og offshore, ser vi nå en markant bedring. Jotun er en av verdens ledende leverandører av maling til disse markedene, og den globale oppgangen påvirker derfor Jotun positivt. Vi forventer at salgsveksten vil fortsette utover i 2019, ettersom aktiviteten både innen nybygg av skip og i offshoresektoren er forventet å øke gjennom året, uttaler konsernsjef Morten Fon.

FORNØYD: Adm.dir. i Jotun, Morten Fon, er fornøyd med første kvartalsresultatene. FOTO: MORTEN RAKKE

Mens resultatet i fjor var preget av lavere salg og høye råvarepriser, er driftsresultatet for årets første fire måneder kraftig forbedret og endte på 851 millioner kroner (2018: 561 millioner).

- Vi får nå betalt for jobben som er gjort med å kontrollere kostnader og kompensere for høye råvarepriser. Usikkerhet knyttet til utviklingen i råvarepriser fremover gjør at vi må fortsette å passe på kostnadene, sier Fon.

Jotun investerte totalt 481 millioner kroner i eiendom, anlegg og immaterielle eiendeler i første tertial. Dette utgjør åtte prosent av omsetningen og er mer enn en dobling sammenlignet med samme periode i fjor (2018: 218 millioner). De største investeringene er knyttet til byggingen av nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, i tillegg til investeringer i økt kapasitet i Egypt og Vietnam.

Høydepunkter så langt i 2019:

  • Sterk vekst i salg og driftsresultat
  • Segmentene for industrimaling og skipsmaling på vei tilbake etter en krevende periode
  • Fortsetter å investere for fremtiden

 

Kilde: Pressemelding fra Jotun

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.069