Norsk-amerikansk samarbeid om miljøteknologi signert under Nor-Shipping
Den internasjonale shippingindustriens ambisiøse mål om utslippskutt krever samarbeid på tvers av landegrenser. Under Nor-Shipping i Oslo signerte de to ledende industriklyngene NCE Maritime CleanTech (NO) og Washington Maritime Blue (US) en partneravtale for å styrke landes samarbeid om utvikling og implementering av grønn teknologi for skipsfarten.
Tirsdag 4. juni ble en samarbeidsavtale mellom den norske industriklyngen NCE Maritime CleanTech og amerikanske Washington Maritime Blue signert på en av årets viktigeste arenaer for shippingindustrien, Nor-Shipping i Oslo.
Den maritime industrien spiller en viktig rolle i arbeidet med å løse verdens miljø- og klimautfordringer. I årene som kommer vil også skipseiere stå ovenfor strengere reguleringer på både nasjonalt og internasjonalt nivå.
- For å møte nye krav og ambisiøse klimamål må vi akselerere utviklingen og implementeringen av lav- og nullutslippsløsninger. Samarbeid mellom sterke industriklynger som oss er svært viktig i dette arbeidet. Samarbeidsavtalen som ble signert tirsdag er også i tråd med FNs berekraftsmål 17, som viser til hvordan bærekraftig utvikling krever partnerskap mellom myndigheter, privat sektor og samfunnet, sier daglig leder i NCE Maritime CleanTech, Hege Økland.
- NCE Maritime CleanTech er blant verdens fremste klynger innen maritim miljøteknologi. Vi er svært glade for mulighetene denne avtalen gir for samarbeid mellom norsk industri og bedrifter i staten Washington i USA, sier styreleder i Washington Maritime Blue, Joshua Berger.
Industrisamarbeidet er en oppfølging av samarbeidsavtalen innen grønn maritim innovasjon, som ble signert mellom Innovasjon Norge og staten Washington i Seattle i mai. Et viktig mål med det nye klynge-til-klynge samarbeidet er å gjøre medlemsselskapene mer konkurransedyktige gjennom samarbeid på tvers.
- Vår erfaring er at klynger er viktige plattformer som øker innovasjonstakten, ved at de bringer selskap sammen, legger til rette for kunnskapsdeling og bidrar til utviklingen av nye verdikjeder, sier Økland.
Klyngene mener også at samarbeidet vil resultere i at deltakerne tidligere får kunnskap om ny teknologi og nye løsninger.
- Ved å bruke ressurser på tvers av klyngene vil medlemmene våre får få førstehåndskunnskap om ny miljøteknologi for skip. Vi har også sett hvordan kunnskapsdeling om nye løsninger kan gjøre at implementeringen skjer mye raskere, sier Berger.
Om klyngene:
NCE Maritime CleanTech er en verdensledende klynge for grønne maritime løsinger. Det norske klyngesamarbeidet har nærmere100 medlemmer fra hele den maritime verdikjeden. Flere av klyngedeltakerne er internasjonalt ledende innen sine teknologi- og kompetanseområder, og har vært pionerer i å utvikle og ta i bruk nye energibærere på ulike typar fartøy.
Washington Maritime Blue er en strategisk allianse for maritim innovasjon og bærekraft, og jobber som en uavhengig klyngeorganisasjon for å implementere Washington States havstrategi utarbeidet av guvernør Jay Inslees Maritime Innovasjonsråd. Gjennom et partnarskap mellom industri, offentlig sektor, forsking- og utdanningsinstitusjoner og samfunnsorganisasjoner er målet å skape verdensledende og bærekraftig maritim industri gjennom kunnskapsdeling, innovasjonssamarbeid, kommersialisering og forretningsutvikling.
Kilde: Pressemelding fra NCE Maritime CleanTech