23948sdkhjf

«Miljøferje» ikke så miljøvennlig likevel

Hydrogenferja som skal settes i drift i Norge 2021 må hente drivstoff fra utlandet – med store tankbiler som går på diesel.

Det er ikke særlig miljøvennlig, mener klimaforsker. Det er NRK som avslører at den nye hydrogenferja som skal trafikkere på Hjelmeland-sambandet i Rogaland fra 2021,  må ha hydrogen fra utlandet for å fungere. Ferja er verdens første hydrogenferje, og er blitt karakterisert som et svært godt miljøtiltak, men når hydrogenet må fraktes med store tankbiler fra Tyskland eller Frankrike, blir ikke miljøgevinsten like stor.

– Det er selvsagt et miljøparadoks å hente hydrogen fra utlandet, sier klimaforsker ved Vestlandsforsking, Carlo Aall til NRK.

Det flytende hydrogenet må skaffes i utlandet, fordi det ikke finnes slikt i Norge, og frakten skal da foregå med store tankbiler som går på diesel. Ferja skal ifølge NRK gå halve tiden på hydrogen, og halve tiden på strøm.

Leveransene fra utlandet vil skje hver tredje uke, så CO2-utslippene vil være betydelige.

- Miljøpolitikken er full av paradoks-eksempler. Det at man har lyst til å gjøre noe bra, men så må man bare delvis kan gjøre det bra før man får det ordentlig til, sier Aall videre.

Rederiet Norled er enig i at hydrogenferja og miljøaspektet settes i et litt underlig lys når man må hente hydrogen fra utlandet.

- Men vi ønsker selvsagt lokalprodusert hydrogen fra norsk elektrolyse, biogass eller andre fornybare kilder. Vårt håp er at dette prosjektet skal få i gang produksjon i Norge med lokal transport, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled til NRK. Han legger til at målet til Norled er at det mulig å få tak i norskprodusert hydrogen i løpet av 2024.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.09