23948sdkhjf

Stor LNG-avtale med Hurtigruten

Gasnor og Hurtigruten har inngått en langsiktig avtale om forsyning av flytende naturgass (LNG) som drivstoff til Hurtigrutens skip langs norskekysten. Avtalen strekker seg helt frem til 2030.

- Dette er en milepæl for begge selskapene. Nå blir verdens vakreste sjøreise også verdens reneste, sier administrerende direktør Eilef Stange i Gasnor.

I vinter starter Hurtigruten ombygging av seks av sine skip, som i stedet for dieselmotorer skal drives på en kombinasjon av batteripakker, flytende naturgass (LNG) og flytende biogass (LBG). 

I slutten av mai inngikk Hurtigruten historiens største avtale om levering av biogass. Den nye avtalen mellom Gasnor og Hurtigruten sikrer leveranse av norskprodusert LNG frem til 2030.

- Mens andre rederier bruker billig, forurensende tungolje, kommer våre skip til å bokstavelig bli drevet av naturen. Dette er et viktig steg på veien mot en grønnere skipsfart, og for at Norge skal nå de ambisiøse klimamålene, sier konserndirektør for maritime operasjoner Bent Martini i Hurtigruten.

LNG som drivstoff har potensial til å redusere klimagassutslipp betydelig og miljøskadelige utslipp vil nærmest bli eliminert. I kombinasjon med batteripakker og biogass vil utslippene reduseres ytterligere. I tillegg er skipene klargjort for landstrøm. 

Bunkring av Hurtigrutens gassdrevne skip vil skje i Bergen, med kortreist gass fra Gasnor sitt produksjonsanlegg i Øygarden like nord for Bergen. Gassen skal leveres med et spesialbygd bunkringsfartøy. 

LNG-en som leveres til Hurtigrutens skip er fra norsk sokkel, og skipene og selskapene som er involvert i leveranser og bygging er alle norske.

- Hurtigruten skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for milliarder langs norskekysten hvert eneste år. Med en så stor avtale om leveranse av norskprodusert naturgass, bidrar vi til å skape enda flere. Samtidig viser vi en hel bransje hva som er mulig å få til med banebrytende norsk teknologi, sier Martini. 

Det første av Hurtigrutens skip som er drevet av kombinasjonen batterier, biogass og LNG skal seile langs norskekysten fra 2020.

- Vi i Gasnor ser på dette som en svært viktig avtale. Den viser hvordan gassdrift kan sikre at Hurtigruten anløper de 34 havnene mellom Bergen og Kirkenes med renere skip, tilnærmet uten miljøskadelige utslipp, og med vesentlig reduksjon i CO2-utslipp i forhold til alle andre alternativer, sier Stange.

 

Kilde: Pressemelding fra Gasnor

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172