Moen Marin bygger hybrid-katamaran
Den 13,5 meter store katamaranen «EDEL» blir det første hybridfartøyet som Moen Marin leverer til havbruksnæringen.
Det skriver selskapet i en pressemelding onsdag.
– Arbeidsbåter i havbrukssektoren har et driftsmønster som passer utmerket til en hybrid løsning. Korte avstander mellom lokalitetene gjør at «EDEL» kan gå tilnærmet helelektrisk. Ved lengre etapper, hvor fartøyet går dieselelektrisk, lades batteripakken av dieselgeneratoren, sier Torfinn Hansvik, teknisk sjef i Moen Marin, i pressemeldingen.
En trygg og god arbeidsplass for de ansatte har vært hovedprioriteten for Norway Royal Salmon (NRS) da flåten skulle fornyes.
– Det er mange klare fordeler med å gå for et hybridfartøy, både med tanke på klima- og miljøgevinsten og reduserte dieselkostnader. Men det viktigste har hele tiden vært å ivareta våre ansatte. Vi får et bedre arbeidsmiljø med mindre støy, eksos og vibrasjoner, sier Arve Olav Lervåg, konserndirektør i NRS.
For å fremme elektrifiseringen av fartøy og redusere den finansielle belastningen for redere, gir Enova støtte til batteriprosjekter i nye og eksisterende fartøy. I EDEL-prosjektet bidrar Enova med 2.160.000 kroner.
– Batteriløsninger til sjøs er en av de nødvendige endringene vi må se i transportsektoren, hvor også havbruksnæringen har et stort potensial for å kutte i dieselbruken. Vi opplever imidlertid at en del oppdrettsselskaper vegrer seg fordi de er utrygge på teknologien og fordi hybride løsninger enn så lenge koster mer å kjøpe, sier Astrid Lilliestråle, markedssjef for transport i Enova.
Kilde: Pressemelding fra Moen Marine