Først i verden med høyspent ferjelading
Hybridferjene MF Munken og MF Lagatun ble satt i drift fra nyttår på Flakk - Rørvik. Nå fungerer også ladingen slik at de kan gå på elektrisk strøm.
CO2 utslippet er 25 prosent sammenlignet med ordinære dieselferjer på sambandet. Teknologien er stort sett utviklet av Siemens i Trondheim.
Mandag 17. juni kunne FosenNamsos Sjø, ATB, Trøndelag fylkeskommune og Siemens invitere til offisiell åpning av ladeanleggene på Flakk og Rørvik. Leder av Hovedutvalg for transport Per Olav Hopsø var glad man endelig kunne markere at ladeanleggene er i drift.
- Man må regne med noen innkjøringsproblemer når man er først i verden. Teknologien med høyspent lading av elferjer har vist seg noe mer utfordrende enn vi trodde, men når det nå er på plass er det med på å oppfylle våre ambisjoner både på klima og teknologisk utvikling.
Hovedutvalgslederen er godt fornøyd med samarbeidet som har vært i prosjektet, og håper at det neste blir hurtigbåtene som får tilsvarende teknologi.
Adm. direktør Grete Fuglem Tennås i FosenNamsos Sjø la ikke skjul på at dette var en stor dag for selskapet.
- Når vi nå har satt det i drift viser resultatene at vi sannsynligvis vil komme ut med CO2-utslipp på 25% ift tidligere drift med tradisjonelle diesel-ferjer.
Torstein Sole-Gärtner som representerte Siemens på åpningen er stolt selskapet er med på å redusere utslippene fra sjøtransport og kunne fortelle at de har kontrakt på 15 ferjer nå.
- Dette gir ringvirkninger i regionen, 90 prosent av ladeutstyret kommer fra Norge.
På 5 minutter fyller man på strøm tilsvarende dagsforbruket til en husstand. Ferjene vil lade med en effekt på hele 4,5 MW hver gang de legger til kai, nok effekt til å fullade en elbil hvert eneste minutt. Når strømmen fra batteriene ikke er tilstrekkelig, har ferjene dieselgenerator som produserer strøm.
Kilde: Trøndelag Fylke