23948sdkhjf

Vellykket kampanje med «Walk To Work»

Aker BP har gjennomført selskapets første kampanje med bruk av gangbro fra fartøy som tilkomst til en ubemannet plattform. Kampanjen er gjennomført i første del av oppkoplingsfasen på Valhall Flanke Vest i Nordsjøen.

Gangbroprosjektet skjer nesten ett år etter at en tilsvarende bro påførte en plattform til dels store skader. Petroleumstilsynet ble koplet inn etter ulykken i fjor. Nå mener Aker BP at de har løst utfordringene.

Oppkoblingen av Valhall Flanke Vest startet lørdag 20. juni, bare timer etter at operasjonen med å innstallere platformdekket var ferdig, skriver Aker BP.

Den tidlige oppstarten var mulig som følge av at medarbeidere kunne transporteres til plattformen via en gangbro på fartøyet Normand Jarstein, såkalt walk-to-work (W2W).

− Rundt 100 medarbeidere har bodd på fartøyet og blitt transportert over på plattformen. Vi har gjennomført over 1300 kryssinger i løpet av denne første oppkoblingsfasen som varte i 9 dager. Fartøyet har koblet seg til brønnhodeplattformen total 50 ganger og systemet har fungert feilfritt, forklarer prosjektleder Michael Bible for Valhall Flanke Vest.

− Plattformen er designet for å ta imot en gangbro fra et W2W-fartøy. Vi har forberedt kampanjen godt. Løsningen er minst like sikker som helikoptertransport, legger han til.

Medarbeiderne mobiliserte på Norman Jarstein 19. juni i Stavanger. Fartøyet forlot Valhallfeltet etter at hele kampanjen var gjennomført med suksess.

ANSVARLIG: John David Beckers har vært ansvarlig ingeniør for Walk to Work i Aker BP på denne kampanjen. FOTO: AKER BP

− Bruk av W2W-fartøy har gjort det mulig for oss å øke antall personer som jobber på den ubemannede plattformen i denne fasen av oppkoblingen, sammenlignet med hva som hadde vært tilfelle dersom vi var avhengig av helikopter til å frakte medarbeidere, sier prosjektlederen.

−Dermed har vi ferdigstilt kampanjen på en sikker, forutsigbar, rask og kostnadseffektiv måte sammenlignet med bruk av helikopter. Alt arbeidet er levert i henhold til plan og tilbakemeldinger fra medarbeiderne våre er at de også har opplevd W2W som en sikker og effektiv arbeidsmetode, understreker Bible.

Gangbro-teknologien om bord på Normand Jarstein har vært levert av selskapet Ampelmann. Den kan i utgangspunktet operere i signifikante bølgehøyder på opptil omtrent 2,5 meter, men dette er også avhengig av andre faktorer som vindretning og bølgefrekvens. I denne kampanjen har gangbroen blitt koblet fra og fartøyet flyttet bort fra plattformen etter hver overføring av personell.

Aker BPs mål er å etablere en praksis for bruk av fartøy med gangbro for transport og innkvartering av arbeidstakere som skal utføre arbeid på plattformer som vanligvis er ubemannede.  Bruk av W2W-fartøy for personelltransport er en kjent og akseptert løsning utenfor norsk sokkel både innenfor olje- og gassindustrien og fornybar industri. Også på norsk sokkel har W2W vært i bruk tidligere.

−Innføring av W2W støtter opp om vår første og viktigste prioritet, sikkerhet for personell, sier Valhall-direktør Per Mikal Hauge.

−Det blir stadig flere ubemannede plattformer på norsk sokkel og de er også en viktig del av Aker BPs strategi for utbygginger i framtiden. Kampanjen som er utført sikkert og effektivt på Valhall Flanke Vest er derfor svært viktig i Aker BPs vei mot å etablere dette som en praksis, avslutter Hauge.

Riggen Maersk Invincible er nå på plass på feltet. Den vil bore brønner og fungere som boligrigg i resten av arbeidet med oppkopling og uttesting på Valhall Flanke Vest.

Produksjonsstart fra Valhall Flanke Vest er planlagt i fjerde kvartal 2019.

 

Kilde: Aker BP

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.081