23948sdkhjf

Dyrt å redde «Northguider»

Det koster å redde havarerte fartøy. Det fikk Forsvaret erfare da KNM «Helge Ingstad» ble hevet. Nå er arbeidet med å berge «Northguider» i full gang. Bare å tømme reketråleren for olje kostet 13 millioner kroner.

Det er Sysla som skriver at bergingen av «Northguider» totalt sett kommer til å bli en dyr affære. Å olje-tømme reketråleren, som gikk på grunn i Hinlopenstredet på Svalbard i romjula i fjor, kostet alene 13 millioner kroner. Etter flere dager med dårlig vær, er redningsarbeidet på Svalbard nå tatt opp igjen.

Å tømme tråleren for olje var ingen enkel affære. Svært vanskelige vær- og isforhold i et meget tøft område krevde en stor operasjon, som ifølge Sysla involverte både Kystverket, Sysselmannen, rederiet Opilio, Kystvakten og flere andre aktører.

Sysla skriver at løsningen endte med et fly og en fraktebåt ble leid inn for å få inn utstyret som trengtes for oljetømmingen. Longyearbyen ble finkjemmet for pumper og kabler i tillegg. I utgangspunktet hadde ikke kystvaktskipet KV Svalbard tank-kapasitet til å ta imot drivstoffet, men endte til slutt på en løsning hvor kystvaktskipet stilte sine egne drivstofftanker til disposisjon.

KV «Svalbard» som har vært på havaristedet flere ganger, kunne i startfasen ikke gå nærmere enn 50 meter på grunn av værforholdene og drivis. Man landet derfor på en løsning der tre av Hurtigrutens små såkalte turistbåter ble satt inn. Disse gikk i skytteltrafikk mellom «Northguider» og kystvaktskipet i mange dager.

I slutten av februar måtte KV «Svalbard» igjen bistå med å fjerne løsøre og montere overvåkingssystemer på havaristen.

Sysla har forsøkt å få en kommentar fra Kystverket på hva totalprisen for hele redningsaksjonen til slutt kan ende på, men blir henvist til forsikringsselskapet i så henseende. Selskapet vil dekke hele redningsaksjonen, opplyser den daglige lederen i rederiet som eier «Northguider».

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.12