Presenterte nullutslippsferjer
Personferje-transport er noe av det mest forurensende som finnes. Men dette vil fylkeskommuner over hele Norge gjøre noe med. Tirsdag ble fem ulike båttyper presentert med miljøvennlig framdrift.
Norsk ferjeindustri ligger i front når det gjelder å utvikle alternativ og mer miljøvennlig framdrift. 11 fylkeskommuner har utfordret båtindustrien til en konkurranse med å komme med forslag til hvordan passasjerferjer kan bli mer miljøvennlige.
Oppdraget lød: Hva skal til for å kunne frakte passasjerer til sjøs i over 30 knop uten utslipp? Tirsdag ble fem forslag presentert i Trøndelag, fylket som har stått i spissen for prosjektet. De fem industrigruppene som ble plukket ut til å være med på oppdraget fikk to millioner kroner hver til å utvikle sin egen miljøvennlige båttype. I tillegg har industrigruppene også investert i arbeidet.
Framdriftsforslagene var ulike: Foiler, batteri med hydrogen og båter bygd i både aluminium og karbonfiber utgjorde noen av forslagene.
I en sak var industrifolkene samstemt: Det er fult mulig å gjøre hurtigbåtene utslippsfrie her og nå, og de ba fylkeskommunene om å stille krav ved utlysing av anbud.
Sogn og Fjordane blir det første fylke som satser innenfor feltet, og legger sine anbud ut i høst. Politikerne har satt av 105 millioner kroner hvert år til dette «gørnne skiftet».
Dette er forslagene fra de ulike industrigruppene:
- Flying foil
Westcon Power & Automation, Brødrene Aa og NTNU regner med at dette fartøyet vil kunne gjøre 40 knop på foiler. Dermed vil det også ifølge industrigruppen kunne trafikkere lange distanser med batteridrift.
LADESTASJONER: De batteridrevne fartøyene krever ladestasjoner. ILLUSTRASJON: BRØDRENE AA
- Aero 42 Hydrogen Se egen sak
- Rødne/Fjellstrand
HYDROGEN: Rødne/Fjellstrand satser på hydrogen-framdrift. ILLUSTRASJON: RØDNE
Rødne Trafikk, Fjellstrand, Bleie Consult og Echandia Marine satser på hydrogen som drivstoff på de lange rutene. Fartøyet skal bygges i aluminium og løftes på helt nyutviklede foiler. Foilene skal ha den fordelen at de ska fungere optimalt uten mekanisk regulering underveis. Fordelen med foiler er at de gir svært liten motstand i vannet.
- Zeff
FOILER: Zeff er også basert på foiler. ILLUSTRASJON: ZEFF
Selfa Arctic, Norled, Servogear, Hyon og LMG Marin har utviklet båten som skal kunne gå med en fart på 40 knop når den kommer opp på foiler.
- Flyer 30
FLYER 30: Baserer sin framdrift på batteri.
Siv.ing. Ola Lilloe-Olsen, Stadt Towing tank, Siemens, FosenNamsos Sjø og Profjord har utviklet en hurtigbåt som skal kunne trafikkere lange ruter med batteri. Det vil de få til ved raske batteribytter i automatiserte terminaler underveis.