Flyttet klasserommet inn i teknologiparken
«Tett på arbeidslivet» - det unike samarbeidet mellom Buskerud fylkeskommune og næringslivet på Kongsberg - har vært en suksess.
Tirsdag 3. september var det offisiell åpning av fase 2 av satsingen - skole i bedrift.
- Vi ser at elevene våre har stort utbytte av å ha skole ute i bedrift, så nå i høst dobler vi antall elever, slik at totalt 30 elever har skole i Teknologiparken, forklarer rektor Hanne Hagby ved Kongsberg videregående skole.
- Jeg har lyst til å utdanne meg innen industrien fordi det er det jeg trives mest med, sier Mari Ihlen Bringsrud (17), en av fem jenter som har startet opp.
Elevene sier det er mange fordeler ved å være lokalisert i Kongsberg Teknologipark med moderne utstyr.
- Det er kjempebra at vi har fått muligheten til å gå på skole i flotte lokaler, mye bra utstyr og gode lærere. Jeg gleder meg til å gå her, sier Chander Martinsen (18).
- Det er helt fantastisk! Det er dette jeg vil drive med, uttaler Terje Akim Tranås Iversen (17)
I august 2017 flyttet Kongsberg videregående skole Vg2 industriteknologi ut av klasserommet og inn i lokalene til lærling-s og kursbedriften Kongsberg Technology Training Center (K-tech) i Teknologiparken på Kongsberg.
Prosjektet kom i stand etter initiativ fra Kongberg Defence Systems, LO og NHO og Buskerud fylkeskommune, og er utviklet i nært samarbeid med skolen og K-tech.
Bakgrunnen for satsingen var industribedriftenes behov for faglært arbeidskraft med rett kompetanse, og fylkeskommunens ønske om å tilby elevene relevant opplæring i en praksisnær opplæringsarena.
GODT SAMARBEID: Rektor Hanne Hagby og administrerende direktør Johnny Løcka gleder seg over samarbeidet som nå tar nye steg. FOTO: BUSKERUD FYLKESKOMMUNE
Rektor Hagby sier de første elevene som startet i 2017 kan vise til:
- Bedre eksamensresultater
- Økt motivasjon
- Kraftig nedgang i fraværet
- Neste høst tenker vi å utvide med nok en klasse, fortsetter rektoren.
- Nå er vi i fase 2 og snakker allerede om fase 3 med en ny klasse, så det viser det at folk fornøyd, sier Johnny Løcka, administrerende direktør i Kongsberg Teknologipark.
- Hvordan er det å få elevene så tett inn i bedriftene?
- Det er veldig bra! Elevene forstår mer av hverdagen, og jeg tror forutsetningene for å starte er mye bedre. Elevene lærers direkte opp i det de skal gjøre uten å være i en lang mellomfase med opplæringslinjer. Det er også bra for oss at Parken åpnes opp for mer impulser, sier Løcka.
Samlokalisering i ett moderne industri og teknologimiljø er grunnleggende for ideen bak pilotprosjektet.
- Det handler om å sitte rundt samme bord og diskutere felles løsninger på hvordan vi kan legge opp den beste opplæringsarenaen for elever og lærlinger, sier Olav Horne, leder for fagopplæringsavdelingen i Buskerud fylkeskommune.
- Et forslag kommer over bordet, og så landes det i møtet. Så blir vi enige om hvem som gjør hva - og så gjør vi det, sier Horne.
Kilde: Buskerud Fylkeskommune